Expanze na zahraniční trhy je pro menší e-shopy skvělou příležitostí, jak růst, oslovit nové zákazníky a zvýšit tak své prodeje. Ale jen doručit balík nestačí – důležité je doručit ho správně. Export zboží do zahraničí přináší vyšší nároky na logistiku, balení, administrativu i komunikaci se zákazníky.
Mnoho menších e-shopů dělá při exportu stále stejné chyby, které vedou ke zpožděním, poškození zboží, nespokojenosti zákazníků či dokonce ke ztrátě objednávek. Pojďme se podívat na ty nejčastější chyby, kterým se můžete snadno vyhnout.
1. Nevhodné balení = vyšší riziko poškození
Při exportu zboží do zahraničí musí balík zvládnout delší cestu a častější manipulaci. Zboží, které by na domácím trhu přežilo v běžném papírovém obalu, může při přepravě do zámoří dorazit pochroumané, nebo dokonce znehodnocené.
E-shopy často podcení balení objednávek a zvolí variantu, která není dostatečně pevná, nepohlcuje nárazy, nebo není uzpůsobena delší přepravě. Přitom správné balení chrání nejen zboží, ale i dobrou pověst značky. První dojem totiž dělá i samotná krabice.
💡 Zabalte zboží tak, aby objednávka dorazila ve stejném stavu, v jakém jste ji odeslali.

2. Přehlížení udržitelnosti a místních zvyků
Co ještě před pár lety vypadalo jako trend, je dnes běžný standard. Zákazníci v Německu, Rakousku nebo Nizozemsku kladou velký důraz na ekologii a udržitelnost. Nadměrné balení, plastové výplně nebo nerecyklovatelné materiály mohou být důvodem, proč si u vás zákazník už příště neobjedná.
Dalším často přehlíženým faktorem jsou rozdílné zvyklosti v jednotlivých zemích. Například v Itálii nebo Maďarsku je stále velmi oblíbená dobírka – pokud ji nenabídnete, můžete přijít o potencionálního zákazníka.
💡 S blížící se evropskou regulací – EU Packaging Regulation – je vhodné udržitelnost řešit co nejdřív. Novela má za úkol regulovat obaly a jejich dopad na životní prostředí.
3. Neúplné nebo chybně vyplněné celní dokumenty
Pokud zásilky exportujete mimo země EU, typicky do Švýcarska, Norska nebo Velké Británie, je pro vás nezbytné správně vyplnit potřebné formuláře. Nedostatečný nebo chybný popis zboží, chybějící celní faktura nebo špatně uvedená hodnota zásilky pozdrží balík na celnici a prodlouží dobu doručení. V těch horších případech vám mohou zboží poslat zpátky a zákazník se svého balíčku nedočká.
💡 Manažer zásilek od Zaslat vygeneruje automaticky celní fakturu na základě vámi zadaných informací. Stačí zadat popis a hodnotu zásilky a vše je připraveno na cestu.
4. Nevhodná volba dopravce a nedostatek informací pro zákazníky
Svůj preferovaný způsob dopravy by si měl vybrat zákazník sám. Někdo preferuje rychlost, jiný zákazník naopak upřednostní ekologické doručení. Své „oblíbence“ má i každá země, obecně ale zákazníci očekávají hbité doručení, informovanost a spolehlivost. Pokud zákazník nemá přehled o pohybu zásilky, nebo na ni příliš dlouho čeká, postupně ztrácí důvěru a nejspíš už znovu nenakoupí.
💡 Díky automatickým notifikacím vy i vaši zákazníci vždy víte, kde se balík nachází a za jak dlouho dorazí do cíle.

5. Manuální zpracování objednávek a chybějící automatizace
Exportovat zboží do zahraničí bez jakéhokoliv systému vám může rychle přerůst přes hlavu. Manuální zadávání informací do systému, nebo tisk nekonečného množství štítků vede k vyššímu riziku chyb, zpoždění zásilek a vyšším nákladům. Díky automatizaci ušetříte čas, zdroje a celý proces výrazně zjednodušíte.
Díky Manažeru zásilek získáte přehled o všech nových objednávkách, které na pár kliknutí odešlete zákazníkům. Nastavte si pravidelný hromadný svoz i automatické notifikace, které zákazníci obdrží.
💡 Manažer zásilek můžete snadno integrovat s vaším e-shopem a ještě více zjednodušit dopravu zboží k zákazníkům.
Závěr: Expanze bez starostí se Zaslat
Chystáte se rozšířit svoje podnikání i za hranice? Vyvarujte se chybám, které omezují podnikatele v jejich růstu. Nechte logistiku na nás a vy se soustřeďte na to, co umíte nejlépe – rozvíjejte svůj e-shop a pečujte o své nové i stávající zákazníky u nás, v Evropě i zbytku světa. S Manažerem zásilek je posílání zásilek do zahraničí hračka.
