Síla dobírky slábne, místo přebírá on-line platba

Mnoho živnostníků mělo v době lockdownu dvě možnosti. Buď úplně zavřít, anebo fungovat alespoň on-line. Vznikly tak nové e-shopy, jejichž majitelé se museli přeorientovat na virtuální trh a tomu uzpůsobit i možnosti plateb. Který způsob je nejvýhodnější? A kolik zákazníků vyhledává možnost dobírky?? 

Na dobírku v pandemii? Ne, díky

Na základě vládních nařízení provozovatelé e-shopů zákazníky informovali, aby využívali primárně on-line platbu kartou nebo bankovní převod a tím minimalizovali platbu na dobírku.  V Zaslat možnost platby na dobírku preferuje 15 % zákazníků, ročně zaplatí za zboží na dobírku asi 320 milionů korun. “V Česku je tento způsob platby za zboží stále populární, ačkoliv v posledních pěti letech vidíme jeho pozvolný ústup. Stále více lidí využívá různé aplikace pro rychle a snadno dostupné internetové bankovnictví a platbu řeší jiným způsobem,” popisuje ředitel Zaslat.cz Miroslav Michalko.

Sběrná místa

Platba kartou on-line byla v oblibě již před pandemií. Ten největší nárůst ale zažilo 80 % e-shopů právě v době covidové. Platit on-line se naučili i lidé, kteří kartu využívali pouze k vybírání z bankomatu.

V rozhovoru z našeho cyklu Z jiného balíčku, jsme se bavili s našimi zákazníky majiteli společnosti Wuders, kteří vyrábí originální masivní nábytek. I oni v pandemii zaznamenali nárůst platby kartou. “Zákazníci se méně bojí nakupování online, více využívají platby kartou. Myslím, že se za rok 2020 posunul online tak o 5 let dopředu. Lidé budou čím dál více nakupovat na internetu, řada lidí si uvědomila, že je to pohodlnější cesta, než běhat celý den po obchodech,” říká Jan Herka za Wuders. 

Přesto, pokud si Češi objednávají zboží na dobírku, platí raději hotovostí, vyplývá to z průzkumu našeho přepravního partnera GLS. Přes 60 % zákazníků přijímající zásilku na dobírku má pro kurýra připravené bankovky. 

Proč je dobírka mezi majiteli e-shopů neoblíbená?

Některé e-shopy, kvůli hygienickým opatřením, dobírku buď úplně zrušily, omezily nebo dočasně skryly.

Brněnský pivovar Lucky Bastard, který patří mezi zákazníky Zaslat, možnost platby na dobírku na svém e-shopu nikdy nevyužíval. Pivo má totiž v takovém případě jednu specifickou nevýhodu. “Při přepravě piva existuje reálné riziko zkažení v případě nedodržení přepravního času. Možnost dobírky jsme tak nikdy nevyužívali, jelikož je zde problém s vrácením v případě, že zákazník odmítne zaplatit. Pivo je v přepravě 2 dny, následně se vrací na depo, kde se řeší, co s ním a pak putuje zpátky k nám. Tím je v oběhu třeba týden nebo i déle, což mu určitě na kvalitě nepřidá. Nemůžeme jej pak znovu prodávat,” odpovídá Jan Grmela za pivovar Lucky Bastard.  

Hlavní nevýhodou dobírky je pro prodejce riziko nevyzvednutí zásilky. Tím vznikají zbytečné náklady, kvůli kterým se zásilka převáží z místa na místo a konečné výdaje je nucena uhradit firma. 

Ceny za dobírku u nás v Zaslat začínají v rámci České republiky od 39 korun. Pokud zákazník převzetí zásilky odmítne, jsou to všechno vícenáklady, se kterými se musí vypořádat odesílatel. Bohužel, pokud se uskuteční přeprava, byť s neúspěšným doručením, nelze částku ze strany dopravce jakkoliv refundovat,” popisuje Miroslav Michalko, ředitel Zaslat. 

Jak poslat balík na dobírku přes Zaslat?

Při zadávání objednávky máte možnost navýšit cenu dobírky o poštovné. To znamená, že konečné náklady uhradí příjemce, kterému zásilku odesíláte, při převzetí balíčku. Peníze jsou vám po zaplacení zásilky připsány nejdéle do 7 pracovních dnů na účet, který odesílatel uvede v objednávce. Není to žádná věda, s námi to zvládnete na jedničku! 


Jak poslat balík na dobírku?