Zákaznický zážitek je v dnešní e-commerce čím dál důležitější. Úspěch už není jenom o samotném produktu, ale zahrnuje celý nákupní proces od prvního kliknutí až po doručení zásilky. Ani logistika už není pouze operativa, ale stává se strategickou součástí zákaznické zkušenosti. Může rozhodnout o tom, zda u vás zákazník nakoupí, anebo půjde jinam.
V rozhodovací fázi bere zákazník v potaz různé faktory. Kritickým bodem je nákupní košík, kde může prodejce ztratit spoustu potenciálních kupujících. Mnoho zákazníků nákup nedokončí například kvůli nevyhovujícím možnostem dopravy nebo vysokému poštovnému. Když ho naopak dobře optimalizujete a vyladíte logistický proces, přilákáte nové zákazníky a udržíte si ty stávající.
Rychlost, flexibilita a udržitelnost: Co zákazníci očekávají od doručení
E-commerce ovlivňují různé trendy, které se nevyhýbají ani samotné logistice. Dnešní spotřebitelé mají vysoká očekávání na rychlost i možnosti výběru. Doručení zboží není jen „poslední krok” nákupu, ale důležitá část celkové hodnoty vaší značky. Jaké jsou hlavní oblasti, které zákazníci vnímají jako standard?
- Rychlost doručení: Zákazníci chtějí mít zboží doma do 1–2 pracovních dnů. Delší dodací lhůty často vedou k opuštění košíku a nedokončenému nákupu.
- Flexibilita dopravy: Důležitá je možnost volby. Zákazníci si chtějí vybrat, zda jim zboží doručí kurýr domů, do práce, na výdejní místo nebo do výdejního boxu.
- Výdejní boxy: 90 % zákazníků boxy využívá a pro 65 % z nich je to preferovaný způsob dopravy, je proto důležité zahrnout je do nabídky doručení.
- Udržitelnost: Lidé stále více sledují, zda je jejich nákup ekologicky odpovědný. Zajímá je typ balení, způsob dopravy i uhlíková stopa.
- Jednoduché vrácení zboží: Transparentní a pohodlný proces vrácení zboží hraje důležitou roli. Ovlivňuje spokojenost zákazníků a zvýší pravděpodobnost opakovaného nákupu.
Pokud firmy svým zákazníkům rozumí a jejich požadavky splní, budou budovat dlouhodobou důvěru a konkurenční výhodu, která jim přinese vyšší konverze i retenci.

V čem se zákazníci v Česku liší od zbytku Evropy
Čeští zákazníci kladou největší důraz na cenu, rychlost doručení a spolehlivost služby. Stále oblíbenější jsou výdejní místa a boxy, dokonce každou třetí zásilku zákazníci vyzvedávají osobně. Roste také zájem o ekologická řešení.
Evropský trh směřuje k personalizovanému doručení a flexibilitě. Zákazníci si chtějí vybrat nejen způsob doručení, ale i přesný čas. Oblíbené je doručení „same day” a „next-day”. Velkou roli hrají také udržitelnost a ekologické inovace, zákazníci očekávají, že kurýrní služby budou optimalizovat trasy, využívat nízkoemisní vozidla apod. Hlavním kritériem není pro Evropany cena, ale celková kvalita služby.
Česko se od zbytku Evropy liší jenom v některých aspektech a i u nás se dá očekávat posun k větší míře personalizace, důrazu na ekologii a ještě rychlejšímu doručení.
Optimalizujte logistiku a utečte konkurenci
Na základě toho, co jsme napsali výše už víme, proč je logistika důležitá pro vaše zákazníky. Ale co její optimalizace přinese vaší firmě? V první řadě ušetříte spoustu času, který můžete smysluplně využít na rozvoj vašeho podnikání. A kromě času ušetříte i peníze. Pojďme se podívat, jak můžete automatizovat a vylepšit vaši logistiku díky Manažeru zásilek od Zaslat.
- Méně manuální práce díky napojení na e-shop.
Nabízíme přímé napojení na nejznámější poskytovatele e-shopových řešení jako Shoptet, Eshop-rychle, PrestaShop, Shopify, WooCommerce nebo třeba Upgates. Díky integraci uvidíte všechny nové objednávky přímo v Manažeru zásilek a vám tak odpadne manuální přepisování adres. Na jedno kliknutí pak můžete zařídit hromadnou dopravu pro vaše zásilky. Odneste balíčky na podací místo, nebo objednejte svoz přímo k vám do skladu.
- 10 dopravců bez závazků
Využívejte všechny naše dopravce, se kterými jsme vyjednali podmínky za vás. Žádné minimální objemy, ani jiné závazky. Jednoduduše se přihlaste do Manažeru zásilek a pošlete balíčky s kteroukoliv kurýrní službou. Porovnejte nabídky a vyberte si tu nejlepší – nebo nechte vybrat vaše zákazníky a nabídněte jim flexibilitu, po které touží.

- Výdejní boxy po celé republice
Naši dopravci nabízí dohromady přes 22 tisíc podacích a výdejních míst a boxů, které můžete libovolně využívat. Kurýři doručí vaše balíčky až do rukou zákazníků nebo je nechají na vybraných výdejních místech či v oblíbených boxech, které jsou zároveň nejekologičtější variantou doručení zboží. Dostaňte své zboží ke všem zákazníkům, ať už sídlí ve velkých městech, nebo v malých obcích.
- Snadné vrácení zboží
V Manažeru zásilek vyřídíte vrácení zboží na dvě kliknutí. Komunikujte se svými zákazníky transparentně podmínky vrácení zboží a nabídněte jim flexibilitu. Zvýšíte tak jejich loajalitu a budete mít jistotu, že se k vám rádi vrátí. Budou totiž vědět, že objednávání zboží právě u vás nepředstavuje žádné riziko.
- Expanze do zahraničí
Dopravci Zaslat doručí vaše zboží nejen po Česku, ale i do zahraničí. V rámci Evropské unie doručíme zásilky od 2 pracovních dnů, do zbytku světa to zvládneme zpravidla za několik pracovních dnů, například do USA bude vaše zásilka putovat 5 pracovních dnů. Nenechte limitovat svůj růst komplikovanou dopravou zboží a využijte Manažer zásilek.

Příběh z praxe: Bezstarostná a levná doprava
Sklárna Rückl hledala spolehlivý způsob, jak doručovat své ručně vyráběné výrobky zákazníkům. Dříve sklárna objednávala dopravu napřímo přes dopravce, ale hledala efektivnější způsob. Firma objevila Manažer zásilek od Zaslat a integrovala ho se svým e-shopem.
Systém teď pracuje automaticky, sklárna vidí všechny nové objednávky přímo v Manažeru zásilek a nemusí ručně přepisovat údaje o příjemcích. Při výběru dopravy mohou porovnat jednotlivé nabídky dopravců a vybrat si tu nejvýhodnější. Logistický proces je rychlejší, přehlednější a výhodnější.
„Překvapilo mě, jak může být objednání dopravy jednoduché, rychlé, bezstarostné a hlavně levné.” – Tereza Rücklová, manažerka e-shopu Rückl
Závěr: Doprava pod kontrolou s Manažerem zásilek
Zákazníci dnes očekávají víc než jen doručení, očekávají možnost výběru dopravců a rychlost. Automatizace logistiky je tak strategickým krokem ke spokojenějším zákazníkům a efektivnější práci. Díky Manažeru zásilek od Zaslat budete mít dopravu pod kontrolou – bez zbytečné administrativy, bez závazků a s přímým napojením na e-shop. Nezáleží na tom, jestli prodáváte lokálně, nebo plánujete expanzi do zahraničí, rychlé a flexibilní doručení se může stát silným argumentem v rozhodovacím procesu zákazníků. Čím snazší bude proces nákupu a doručení, tím častěji se vrátí právě k vám.