Jak se mění svět e-commerce a co zákazníci chtějí

Představte si e-shop, který každý den expeduje stovky balíků svým zákazníkům. Už dávno nestačí mít kvalitní produkty, zákazníci chtějí více. Spolehlivost, rychlost, jednoduchost a hlavně pohodlí během celého nákupního procesu se staly nezbytností.

Co dnes hraje stále větší roli? Ohleduplnost k přírodě a možnost volby způsobu dopravy i platby. Zákazníci se stále častěji dívají na to, jak je zboží zabaleno, kdo jim ho doručí a jaká je celková uhlíková stopa jejich nákupu. A není to jen trend ze Západu. I v Česku roste tlak na udržitelnost, větší výběr a komfort.

Češi čím dál častěji nakupují online

Český trh s e-commerce zažívá obrovský boom. Statistiky pro rok 2025 ukazují, že přes 20 % veškerých nákupů se uskuteční přes internet a více než 75% internetových uživatelů v Česku loni nakoupilo online alespoň jednou, přičemž většina z nich tak činí minimálně jednou měsíčně. Pro e-shopy to představuje příležitost i výzvu uspokojit stále větší počet zákazníků, kteří netouží jen po ideální ceně zboží, ale celém nákupním zážitku.

Zákazníci preferují kombinaci online objednávky s fyzickým vyzvednutím zboží, například ve výdejních boxech. Ty se staly velmi oblíbenou a ekologičtější variantou doručení. Výdejní boxy dnes využívá až 90 % Čechů a pro většinu z nich jsou první volbou. Zásilku si totiž mohou vyzvednout kdykoliv podle jejich preferencí a bez čekání.

Ekologické balení jako cesta k novým zákazníkům

Velký posun v zákaznických preferencích nastává v oblasti udržitelnosti. Lidé chtějí, aby jejich nákup co nejméně zatěžoval životní prostředí. Proto se e-shopy čím dál více zaměřují na ekologické balení. Používají recyklovatelné a kompostovatelné materiály, minimalizují obaly a snaží se eliminovat plast. Tento přístup už není jen módní vlnou, ale očekáváním zákazníků, kteří jsou ochotni si za něj připlatit.

Pro e-shopy je to navíc příležitost oslovit a získat zákazníky, kteří při výběru svého online obchodu kladou důraz právě na udržitelnost. Ostatně už i Evropský parlament schválil v únoru 2025 nařízení Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), jehož cílem je snížit množství obalových materiálů v celé EU.

Doprava a platby: Dejte zákazníkům na výběr

Pro spotřebitele je důležitá jasnost, srozumitelnost a možnost volby. Neomezujte se pouze na jednu platební metodu. Obzvlášť pokud jste nový e-shop, zákazníci stále ocení možnost platby na dobírku, zvýšíte tak svoji důvěryhodnost.

Před dokončením objednávky bude zákazníka zajímat také cena a způsob dopravy. A v ideálním případě chce mít na výběr z několika možností. Zákazníci si chtějí srovnat cenu dopravy, vybrat svého oblíbeného dopravce, výdejní místo nebo typ dodání. Měl by kurýr přijet s balíkem do kanceláře, nebo ho nechat ve výdejním boxu u školy?

Chcete zákazníkům nabídnout výběr? Přihlaste se do Manažeru zásilek, díky kterému můžete využívat 10 dopravců a přes 22 tisíc podacích a výdejních míst a boxů. Navíc ho můžete jednoduše integrovat s vaším e-shopem a spravovat objednávky jedním tahem.

Jiný kraj a jiné zvyky: Na co myslet při posílání zboží do zahraničí

Plánujete expandovat se svým e-shopem za hranice? S Manažerem zásilek to bude hračka. Mějte ale na paměti, že zákazníci v jiných zemích mají jiné požadavky. V Německu, Francii nebo USA už dávno není rozhodující jen rychlost doručení, ale i celkový zážitek a ekologická doprava.

Jakým základním chybám se vyhnout, aby expanze nebyla noční můra, ale naopak skvělá příležitost pro růst? O tom jsme psali v předchozím článku.

💡 S Manažerem zásilek doručíte zboží vašim zákazníkům v EU už od dvou pracovních dnů a do USA od pěti pracovních dnů.

Posuňte svůj e-shop o krok dál s Manažerem zásilek

Pokud chcete, aby váš e-shop nechyběl na mapě dnešního online nakupování, věnujte pozornost nejen výrobku, ale i tomu, jak jej zabalíte a doručíte. Nabídněte také výběr různých platebních metod a způsobů dopravy.

S Manažerem zásilek získáte přístup k těm nejoblíbenějším dopravcům, které můžete využívat bez smluv a minimálních objemů. Ať už posíláte pár balíků týdně, nebo chcete proniknout na nový trh, s námi to zvládnete bez starostí.

Scroll to Top