Evropský parlament schválil v únoru 2025 revoluční nařízení Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), které má za cíl snížit množství obalových odpadů a podpořit recyklaci i opakované využívání obalů. Například od roku 2030 už nesmí být v krabici více než 50 % vzduchu. Jste ready?
Pojďme se podívat na to, co přesně EU Packaging Regulation přináší, jaké má termíny a co to bude znamenat pro české e-shopy.
Proč nařízení vzniklo
E-commerce v Evropě roste a s tím samozřejmě i spotřeba obalových materiálů. Ty obvykle končí v popelnici a podle statistik tvoří až 36 % komunálního odpadu. Zároveň se na výrobu obalů spotřebuje 40 % plastů a 50 % papíru vyrobených v EU.
Tato cesta není udržitelná ekonomicky ani ekologicky. Evropská unie proto stanovila jasné cíle pro postupné snížení množství obalů:
- o 5 % do roku 2030
- o 10 % do roku 2035
- o 15 % do roku 2040
Nová regulace má dostat obaly pod kontrolu, povede nás k udržitelnější ekonomice a poskytne jasnější pravidla pro posílání balíků.

Co konkrétně PPWR přináší
Nová evropská regulace PPWR zavádí konkrétní pravidla, která mají:
- snížit objem odpadu
- zvýšit recyklovatelnost obalů
- omezit zbytečné balení
Členské státy EU mají do února 2027 za úkol určit příslušné orgány, které budou dohlížet na plnění povinností, a přijmout pravidla o sankcích. Ano, za porušení mohou padnout i pokuty. Co tedy čeká prodejce?
Konec krabic plných vzduchu
Od 1. ledna 2030 začne platit omezení volného prostoru v balících, a sice více než 50 % objemu zásilky nesmí tvořit vzduch.
To znamená, že když pošlete malou krabičku se šperkem ve velké krabici od bot, můžete se dostat do rozporu s předpisy. Cílem je optimalizace velikosti balení a snížení množství výplňových materiálů.
Povinnost recyklovatelných obalů
Od roku 2030 musí být všechny obaly plně recyklovatelné. Složitě tříditelné obaly nebo kombinace papíru a plastů budou postupně mizet.

Opakovaně použitelné obaly
Zákazníci budou mít možnost vracet obaly k opakovanému použití. Přísnější požadavky budou platit v B2B sektoru, kde má být do roku 2030 nejméně 40 % obalů opakovaně použitelných a do roku 2040 pak dokonce 70 %.
V e-commerce má být od roku 2030 opakovaně použitelných 10 % obalů a od roku 2040 pak celá čtvrtina obalů.
Nové značení obalů
Na všech obalech bude muset být uvedeno, z čeho jsou vyrobeny a jak je správně recyklovat. To stejné platí i pro výplně.
Další důležité změny
PPWR nemluví jenom o snížení odpadu z přepravy, ale zavádí i další důležité změny. Například nás od roku 2030 čeká konec některých jednorázových plastů jako jsou:
- mini toaletní potřeby v hotelech
- tenké plastové sáčky
- obaly na čerstvé ovoce a zeleninu
Omezení se týká také PFAS, které můžete znát pod pojmem „věčné chemikálie“. Tyto látky se používají k odpuzování vody nebo tuků v obalech. Očekává se jejich zákaz nebo zavedení velice přísných limitů.
Jaký je časový rámec PPWR
Zavedení nařízení Packaging and Packaging Waste Regulation bude postupné, ale má jasně dané milníky.
- 2025–2029: příprava, testování a doporučení
- 2030: začíná platit většina povinností
- 2035 a 2040: rozšíření na další segmenty a zpřísnění požadavků
Obecně platí, že menší podnikatelé získají více času na přípravu. Nicméně čím dříve začnete, tím méně méně starostí vás čeká.

Dopady na české e-shopy a firmy
Evropská regulace PPWR změní logistiku a přinese nové příležitosti – úspora nákladů, efektivnější logistika a lepší zákaznická zkušenost.
Ostatně, zákazníci už nyní preferují ekologická řešení. Téměř polovina Čechů chce udržitelné balení a 4 z 10 také ekologické doručení. Dvě třetiny kupujících by uvítaly doručování v recyklovaných nebo znovu použitých obalech.
Co regulace může přinést českým online obchodům?
Posílat vzduch se nevyplatí
Větší krabice znamená více obalového materiálu, víc místa v autě a víc emisí. Můžeme očekávat, že dopravci budou zohledňovat uhlíkovou stopu balíku a zavedou tarify, které podpoří správné balení zásilek:
- výhodnější sazby pro správně nadimenzované balení
- přirážka za „nafouknuté“ krabice plné výplně a vzduchu
Jinými slovy: za vzduch, CO₂ a výplňové matriály si připlatíte.
Více možností pro zákazníky
Prodejci budou muset upravit balicí procesy a začít používat menší krabice, nebo slučovat položky do jedné zásilky. Zákazníci budou mít čas do své objednávky přidávat položky, aniž by to znamenalo nové balení a další krabici na cestě.
Věrnostní programy ve hře
V některých sektorech (např. nápoje a hotová jídla) bude povinně 10 % obalů znovu použitelných. E-shopy mohou:
- poskytnout slevy za opětovné využití obalu
- nabídnout doručení zdarma za opakované využití obalu
- automatizovat logistiku
Ekologické aktivity navíc posílí značku a přivedou nové zákazníky.

Co můžete udělat už dnes
Regulace sice začne platit až za 5 let, ale být o krok napřed se vyplatí. Rozložíte si investici a vyladíte své nové procesy k dokonalosti. Jak začít?
- Zkontrolujte rozměry balíků – kolik procent vzduchu posíláte?
- Zavěďte standardizované velikosti obalů
- Testujte vratné nebo ekologické obaly
- Nabídněte zákazníkům slučování objednávek
- Sledujte změny v legislativě
- Automatizujte logistiku – třeba se Zaslat
Investujte čas už nyní do toho, aby mělo vaše podnikání reálný pozitivní dopad na životní prostředí, a získejte náskok před konkurencí.
První krok k PPWR? Automatizace logistiky s Manažerem zásilek
Manažer zásilek je intuitivní platforma, kterou snadno propojíte se svým e-shopem. Všechny objednávky máte přehledně na jednom místě a snadno objednáte dopravu. Na výběr máte 10 dopravců a využít můžete více než 22 tisíc podacích a výdejních míst a boxů – bez závazků a minimálních objemů.
Jak Manažer zásilek šetří životní prostředí?
- Posíláte větší množství zásilek? Objednejte si hromadný svoz a ušetřete zbytečné cesty kurýra – všechny vaše balíky vyzvedne najednou a doručí zákazníkům.
- Využijte oblíbená výdejní místa a boxy – jeden balíkový box zvýší počet doručených zásilek jedním vozem až desetinásobně.
Neváhejte a udělejte první krok k udržitelné budoucnosti dopravy.
