📦 Z JINÉHO BALÍČKU: Z fotografování nahých holek až k vybudování úspěšného lovebrandu, aneb jak podniká Martin Feix?

Paradox Girls Without Clothes – aby fotograf Martin Feix mohl dále fotit nahé holky, oblékl je do svého vlastního oblečení. Samotné fotografování ho totiž neuživilo, a tak hledal možnosti, jak propojit svou zálibu s podnikáním. Povedlo se mu to s tematicky pojmenovanou značkou streetového oblečení Girls Without Clothes.

Vaše značka oblečení Girls Without Clothes pomalu dobývá srdce mnoha českých holek i kluků, trička s Vaším brandem potkáváme čím dál častěji v ulicích. Kam až se chcete dostat? Co je Vašim cílem?

Věčná otázka. Nerad bych sklouzl do skupiny podnikatelů, kteří upřednostňují zisk před vlastním životem a volným časem. Zároveň bych byl rád, kdyby se nám podařilo prosadit na evropském trhu. Bohužel, ten český není nafukovací a dřív nebo později možná přijde zlom, kdy už tu prostě budeme příliš dlouho, okoukáme se a přebije nás někdo novej. Na tuzemském trhu nás pohřbí vlastní úspěch. Proto se zkusíme prosadit znovu a jinde. Jen zatím nevíme kdy, kde ani jak. Úspěšná expanze je náročný proces.

Na českém trhu s oblečením se pohybujete už pár let. Co bylo největší výzvou, které jste za tu dobu musel čelit?

Největší výzvou vždy byla a je vlastní výroba. Konstrukce nových střihů. Nové materiály. Správné škálování velikostí apod. V diskuzích na internetu by to ušil levněji a kvalitněji skoro každý, jen pár lidí v Česku tomu ale čelí doopravdy. Přechod z kvalitní asijské výroby (prémiová fair trade, earth positive trika) na tuzemskou, byl čistě srdeční záležitost. Trika z Asie byla o polovinu levnější, velmi kvalitní a tolik, kolik jste jich objednali v mailu, vám do týdne přišlo. Výroba v Čechách je 2x dražší a 50x složitější.

Podařilo se Vám vybudovat takto silný brand i díky sociálním sítím, ve kterých jste jako ryba ve vodě. Jak současný trend sociálních sítí vnímáte obecně a kam až si myslíte, že se bude vyvíjet?

Vizuální obsah, který tam všichni denně konzumujeme, mě sice fascinuje, ale negativní dopady sociálních sítí na reálný život jsou obrovské. Slabší povahy mohou mít vlivem soc. sítí výrazné psychické problémy. Nekonečné srovnávání svého reálného života s idealizovaným životem druhých je velký problém. Dřív člověk srovnával svůj život se sousedovic Jardou, dneska ho srovnává s idealizovaným životem Jay Alvareze pravděpodobně tenhle boj duševně prohrává.

Dočetl jsem se, že placenou reklamu na sociálních sítích využíváte až posledních pár let. Fotografie Vašich produktů jsou ale velmi často eroticky laděné. Jak řešíte cenzuru reklam?

Co projde, to projde. Organické příspěvky – bez placené – reklamy mají mírnější pravidla. Tam fotka v prádle, pokud nejsou vidět bradavky, není problém. U placené reklamy už to ale problém je a s poznámkou „příspěvek obsahuje příliš mnoho nahé kůže“ vám je reklama zakázána.

Nedávno nám na tři dny smazali účet na Instagramu (37k fans). Kdyby se nám ho nepovedlo získat zpět, mohlo to mít obrovský dopad na chod celé firmy.

Ve své kolekci vyznáváte heslo „Žijeme ve městech, v srdcích máme hory a oceán“. Snažíte se hory a oceány nějakým způsobem chránit, třeba právě ve Vašem podnikání?

Je to jeden z našich cílů. Poslední měsíce se naši zákazníci cukají, když jim v obchodě zboží balíme do igelitové tašky, chtěli by papírovou. Když do problému začnete ale více šťourat, zjistíte, že papírová taška při jednorázovém použití ve výsledku ekologičtější vůbec není – má náročnější výrobu. Co je tedy nejekologičtější varianta? Přinést si jakoukoliv vlastní. Obchodním řetězcům o přírodu většinou moc nejde. Dělají to kvůli marketingu. Chtějí se líbit.

V Praze jste otevřel kamennou pobočku, plánujete otevírat další?

Uvažujeme o Brně, ale asi to není úplně aktuální. Je to finančně dost náročné a z dlouhodobého hlediska velmi riskantní. Jednu kamennou pobočku jsme chtěli. Mít „základnu“ nám přijde super a nelitujeme toho. Z ekonomického hlediska to však nepatří k zcela moudrým investicím.

Prodejna má spíše brandový charakter. Můžete ale říct procento nákupů prodejna vs. online? A jací zákazníci prodejnu navštěvují – takoví, kteří Vás znají z onlinu a chtějí si zboží vyzkoušet, nebo i náhodní kolemjdoucí, které zaujmete výlohou?

Jsme sice 100m od Národního Divadla a 500m od Karlova mostu, ale díky umístění v boční ulici tam náhodní kolemjdoucí téměř nevkročí. Pobočka se podílí asi na 1/3 obratu (pokladna/osobní odběr) – což mi přijde dost. Naprostá většina zákazníků tam však jde cíleně díky internetové reklamě.

Jak pečujete o zákazníka (komunikace, reklamace, vrácení zboží)? Řešíte i „wow efekt“, který v zákazníkovi vyvoláte, když obdrží balíček od GWC? V čem si myslíte, že spočívá vaše hlavní konkurenční výhoda?

Snažíme se o lidský přístup v obou směrech. Když jste supr zákazník, měl byste mít supr zkušenost s naším zákaznickým servisem.

Jeden z našich claimů, na kterém budeme marketingově více stavět, je „reklamace není hřích“. Bohužel většina českých obchodů za poslední desítky let v lidech vyvolala pocit, že to hřích je. Po přijmutí reklamace nechají zboží 30 dní ležet pod pultem a pak jim zavolají, že byla reklamace zamítnuta – 99 % zákazníků už to dál řešit přece nebude.

My se k reklamacím stavíme jinak – je to pro nás důležitá zpětná vazba. Nejsme schopni dokonale otestovat každý kus oblečení a některé výrobní / materiálové vady se ukáží až časem, pokud se tak stane, reklamace je způsob, jakým se o těchto vadách dozvíme a můžeme zapracovat na jejich odstranění. Nedávno nám v komentářích na Instagramu někdo napadal kvalitu oblečení – když se pak zeptáte, jestli zboží reklamoval, většinou zjistíte, že ne.
Takový člověk začne o značce šířit negativní recenze a ani nám nedal možnost věc napravit. Vrácení peněz nebo výměna produktu a uchování spokojeného zákazníka je pro nás z dlouhodobého hlediska vždy lepší variantou.

Můžete definovat pár bodů, kterými jste z GWC vybudoval lovebrand?

Atraktivní vizuální obsah. Osobní přístup. Lokální tvorba. Lidskost.

V textilním průmyslu musí být vánoční sezóna obrovsky cítit. Jak se na ni připravujete? Kolika % nárůst objednávek v této sezóně očekáváte?

Jedná se přibližně o dvojnásobek letních měsíců. Nepřipravujeme se nijak zvlášť, posílíme akorát počet lidí na expedici a v obchodě. Skladových zásob máme dost.

O Vás je veřejně známé, že rád a často cestujete. Jak to zvládáte s řízením GWC?

S řízením GWC to není problém. S 6 měsíčním štěnětem už ale ano.

Všimli jsme si také Vašeho druhého brandu Gas and Oil. Můžete nám ho přiblížit? Čím se od GWC liší, na koho cílí a jak plánujete Váš čas, energii i finance mezi tyto dva brandy rozdělit?

Brand Gas and Oil není ani tak můj, jako spíše kamaráda Matěje Sysla, který se mu věnuje již několik let. Matěj dělá přestavby motorek z 80. let a já se k němu letos přidal a rozjíždíme spolu e-shop Gas & Oil Apparel, postavný na Matějovém skvělém příběhu. To, co jsem pro GWC já, je Matěj pro Gas& Oil. Zároveň však tento nový brand využívá veškerých kontaktů, výrobců a dodavatelů jako GWC.

Se Zaslat.cz zasíláte balíky od roku 2016 a řadíte se tak mezi naše nejstarší firemní zákazníky. (moc děkujeme za přízeň!). Můžete našim čtenářům přiblížit, jak spolupráce probíhá a jaký hlavní benefit v ní shledáváte?

Bezproblémový zákaznický přístup, příjemné internetové rozhraní pro zadávání balíků, nemáme důvod hledat jinde.