„I v ČR je možné vypěstovat a nabídnout netradiční a neokoukané květiny.“ říká Karolína Benešová, spolumajitelka farmy Loukykvět

Před 4 lety se mladý pár, Karolína Benešová a František Hába, rozhodli přijít na trh s něčím novým, neotřelým, co v České republice chybí. Kousek za Prahou začali budovat květinovou farmu Loukykvět, která se vydala opačným směrem, než klasická květinářství. O květiny se na farmě starají od semínka až po předání zákazníkovi a nabízejí takové druhy, které v květinářstvích jen stěží naleznete.

Jako první chci říct, že máte skvělou firmu. Moc se nám líbí květiny, produkty, i to, jakým způsobem reagujete na ohlasy zákazníků napříč sítěmi. Pro ty, co vás ale neznají, můžete prosím představit váš projekt a jeho filosofii?

Jé, tak to moc děkujeme! Loukykvět je květinová farma, pěstujeme květiny k řezu. Snažíme se dokázat, že je možné vypěstovat květiny v České republice, a nabídnout netradiční neokoukané květiny. Do módy se např. vrací jiřiny, tak na ty se hodně soustředíme. 😊 A co se našich kytic týče, i u vazby hledáme nové neotřelé tvary, barvy, styly. Zároveň se snažíme razit novou vlnu malého farmaření, zkoušet méně invazivní principy obdělávání půdy a podobně. Měli bychom strašnou radost, pokud by se nám podařilo motivovat další lidi, aby se pustili do zemědělství.

Pojďme se ale vrátit na začátek. Jak to celé začalo? Přeci jen člověk by řekl, že je trh přesycený a pro další květiny už není místo. Měli jste vždy vztah ke květinám? 

Před 5 lety přišla moje maminka s tím, že jí u ní na farmářských trzích chybí květiny. Já jsem ke květinám žádný vztah ani zkušenosti neměla, ale říkala jsem si, že musí být reálné vypěstovat květiny k řezu i u nás v České republice a pod širým nebem. Zlákala jsem i moji tchýni a založily jsme si zkušební políčko v Černém Vole, kousek za Prahou. Každopádně o lokální květiny je rvačka, spousta nevěst si představuje na svojí svatbu něco neokoukaného a alternativního a to umíme, na rozdíl od klasického květinářství, zařídit. Menší květinové farmy u nás postupně vznikají.

Jaký je rozdíl mezi květinami dovezenými ze zahraničí a vypěstovaných tady u nás? 

Zaprvé vydrží ve váze mnohem delší dobu. U nás na farmě stříháme květiny na objednávku, takže vždy den předem než vám přistanou na stole, to žádná květina z dovozu bohužel není, má za sebou několik dní na cestě. Díky tomu si můžeme dovolit pěstovat i druhy, které se na burze většinou neprodávají, protože nevydrží tak dlouho cestovat, jako například hrachory. A posledně dobrý pocit, protože podporujete něco lokálního. 😊

Všechny své květiny pěstujete na farmě za Prahou. Jak probíhá prodej? Řešíte vše online nebo máte provozovny, kam si může zákazník přijít a za několik minut si odnést kytici?

Většina našeho prodeje funguje online, jak už jsem zmínila, květiny sklízíme a vážeme na objednávku, takže žádná kytice nečeká nikde na krámu na zákazníka. Uvázané kytice rozvážíme po Praze naším chladícím vozem, případně máme síť odběrných míst, kde si může zákazník kytici vyzvednout a ještě si k tomu dát třeba cappuccino.

Jak Češi nakupují květiny? Kdo je váš typický zákazník a během jakých příležitostí květiny kupuje?

Objednání kytice u nás funguje tak, že si jen vyberete velikost a případně upřesníte barvy a styl kytice. Není to jako v klasickém květinářství, kdy si můžete nadikovat, že chcete kytici uvázat z šestí gerber, jednoho stonku eukalyptu a dvou růží. V tomto máme skvělé zákazníky, kteří nám věří a složení kytice nechávají kompletně na nás. Tím, že naše sezóna začíná až na přelomu dubna/května, míjí nás Valentýn a první významný den (pro květiny) je Den matek, kdy většina našich zákazníků posílá květiny svým maminkám. Přes sezónu vážeme květiny k narozeninám, výročím, i žádostem o ruku, nebo i obyčejné pozdravy.

Mají květiny a kytice své trendy? Co je například “in” v dnešní době?

Samozřejmě že i floristika podléhá trendům. Jen k nám doráží trochu později. Teď vedou jemné pastelové barvy, to je bez debat. Zároveň se lidi poohlížejí po zajímavých nových druzích, jako je třeba luční kvítí. A pokud bych měla vyzdvihnout jeden druh, který je teď na výsluní, tak jsou to jiřiny. Což není žádná novinka, spíš návrat ke kořenům, jsou to stálice zahrad našich babiček.

Podle čeho určujete, jaké květiny budete pěstovat? Jsou naše české podmínky dobré pro pěstování květin?

Já (Karol) mám u nás na starosti, jaké druhy budeme pěstovat. Víceméně je to tedy otázka vkusu. Samozřejmě jsme ale limitovaní tím, co se dá v našem podnebí vypěstovat. Máme docela chladné a dlouhé zimy, což nám sezónu, oproti jiným kolegům třeba v Británii, zkracuje. Zase na druhou stranu můžeme delší čas odpočívat. 😉 

Kolik běžný zákazník utratí za kytici?

V průměru tak 700 Kč. Snažíme se, aby naše květiny byly finančně dostupné a konkurenceschopné s těmi z dovozu.

Prodáváte květiny, pořádáte workshopy a nabízíte květinové předplatné. Jaký z produktů je nejpopulárnější a proč?

Nedá se říct, jaký je nejpopulárnější. Všechny jsou podobně silné a snažíme se, aby naše pomyslná stolička měla co nejvíce nohou, aby byla co nejstabilnější. Workshopy prodáváme vždy před Vánoci, jelikož je spousta našich zákazníků věnuje pod stromeček a to samé platí i o květinovém předplatném. 

Dodáváte květiny na akce jako jsou například svatby? Kolik lidé běžně do výzdoby na svatbách investují?

Svatby u nás tvoří velkou část. U svateb je průměrná objednávka ~ 6 000,- Kč, ale jsou zákazníci, kteří chtějí svatební výzdobu minimalistickou a pořídí si jí např. za 1 500,- Kč. Pak jsou zákazníci se svatební výzdobou za 12 000,- Kč a v případě našich Svateb na míru se částky pohybují od 45 000,- Kč a výše.

Jaké je největší riziko vašeho podnikání?

Tím, že pěstujeme květiny na poli a máme jen 13 fóliovníků, což představuje zhruba 20 % naší pěstební plochy, největší riziko je počasí — mohou přijít kroupy, silný vítr. I výkyv teplot může způsobit, že nám některé květiny nevykvetou.

Co děláte během zimy?

I přesto, že to tak nemusí vypadat, přes zimu se rozhodně nenudíme. 😊 V říjnu sázíme tulipány a narcisy, musíme vyorat a roztřídit celé jiřinové pole, ještě před prvními mrazy zasázet všechny květiny, které pokvetou brzy na jaře a od prosince už sejeme květiny na další rok. Končíme obvykle v polovině prosince a na farmě se opět potkáme v polovině ledna. Samozřejmě v zimním období je to na farmě klidnější, ale rozhodně to neznamená, že vysedáváme u krbu. Je potřeba všechny květiny vysít a pro nás je hodně příprav na sezónu (nakoupit semena, substrát, pěstební nádoby, veškerý spotřební materiál, …).

Vedete rodinný podnik. Máte nějaké tipy, jak s takovým podnikáním začít a jak si ho úspěšně udržet?

Loukykvět vedu s manželem Františkem. To, že jsme na vše dva a máme k sobě blízko, je určitě naše síla a výhoda. Na druhou stranu je to i úskalí, pracujeme pořád a nebavíme se o ničem jiném.  Na rozdávání rad ostatním je ale asi ještě hodně brzy. 😊

Jaké máte plány do budoucna? Pracujete na nějakém dalším rozšíření?

V tuto chvíli nemáme v plánu nějakou dramatickou expanzi. Spíš se chceme zaměřit na kvalitu, aby se nám v záhonu opravdu chytly všechny sazeničky, aby vypěstované květiny byly co nejdelší, abychom je všechny stihli včas sklidit a zákazníkům vydržely co nejdéle. Tu budovatelskou fázi už máme za sebou, teď nás čeká ta mravenčí práce.

Jste zákazníky Zaslat.cz. Jsme velice rádi. 😊 Můžete nám víc přiblížit naši spolupráci? V čem vám Zaslat.cz vyhovuje?

Vedle řezaných květin prodáváme na podzim i cibule tulipánů a narcisů, na jaře prodáváme jiřiny. Všechny objednávky doručujeme po celé ČR a právě pro rozesílání objednávek používáme Zaslat.cz. (pozn.: Společnost Loukykvět má se Zaslat.cz speciální smlouvu, která povoluje zasílání rostlin. Bez předešlé domluvy se jedná o zboží vyloučené z přepravy). Tím, že máme takhle velké akce párkrát do roka, nevyplatí se nám uzavírat s jednotlivými přepravními společnostmi smlouvy a je pro nás jednodušší využít Zaslat.cz. Přes API jednoduše naimportujeme objednávky k expedici, vytiskneme si štítky a vše odvezeme na depo GLS v Novém Strašecí (6 minut od nás). U nadrozměrných zásilek si můžeme v Zaslat vybrat jiného dopravce. Navíc, ve chvíli, kdy je problém s doručením zásilky, víme o tom ještě dříve, než zákazník; můžeme se mu tedy proaktivně ozvat. Veškerá data o zásilkách pak můžeme dostat ze Zaslat přes API, je možné tedy např. měřit, jak rychle zákazník objednávku od objednání dostane.

Scroll to Top