S Romanem Sokolou o zakládání firem, seberozvoji, i o tom, jak překonávat strach

Romanu Sokolovi (CEO Ofigo, s.r.o.) nikdy nebylo lhostejné, že jeho neslyšící bratr nemá tolik pracovních možností, jako zdravý člověk. Proto se rozhodl založit vlastní firmu a bratra v ní zaměstnat. Při zakládání své první firmy na výrobu zdravých nápojů se ale setkal s celou řadou překážek. Ty ho později přivedly k nápadu pomoci dalším podnikatelům, kteří na ně ve svých začátcích narážejí.

Jak jste se dostal k založení firmy Ofigo.cz, která se zabývá zakládáním firem a virtuálními sídly?

S mým neslyšícím bratrem jsme byli na prohlídce továrny našeho strejdy. Bratr se mi svěřil, že by se mu v takové továrně líbilo a práce by ho bavila. Firmy ale mají strach ze zaměstnávání hendikepovaných lidí. U strejdy tenkrát práce nebyla a v jiných firmách se v případě mého bratra báli, aby se s ostatními vůbec domluvil. To mě přivedlo k nápadu založit vlastní firmu, kde bratra zaměstnám a vytvořím pro něj ideální podmínky. A tak jsem začal vyrábět zdravé nápoje. Dostal jsem firmu do fáze distribuce nápojů do obchodů se zdravou výživou. Po čase jsem si ale uvědomil, že to není to, co by mě naplňovalo a firmu se rozhodl prodat.

Už když jsem firmu prodával, věděl jsem, kam budou směřovat mé další kroky. Vzpomněl jsem si na moje podnikatelské začátky a s tím spojené potíže se sídlem firmy. Neměli jsme kanceláře, a proto jsem potřeboval pro novou firmu zřídit virtuální sídlo. Když jsem ale viděl ceny za pronájem, zhrozil jsem se. A tak vznikla firma Ofigo.cz (tehdy Office option), která nabízí virtuální sídlo pro firmy v Praze, Brně a Ostravě. K tomu se později přidalo zakládání firem a provedení změny ve společnosti.

V čem se Ofigo.cz liší od ostatních firem, se kterými jste měl onu špatnou zkušenost?

Určitě v ceně a délce závazku. Rozhodl jsem se jít cestou McDonald’s – jednoduché služby pro všechny za jednu cenu. Neděláme žádné výjimky. Kdokoliv k nám přijde, dostane nabídku zřízení virtuálního sídla za 199 Kč na první tři měsíce, za každý další měsíc pak platíte 199 Kč (platby jsou roční). Nevyžadujeme ani dlouhodobé závazky. Konkurenti nabízejí tu nejnižší cenu při nejdelším závazku, který je zpravidla tři až pět let). Jdeme na to jednoduše a jinak, než všichni ostatní.

Mimo to, že píšete blog v rámci firmy Ofigo.cz, narazili jsme také na váš osobní blog zabývající se seberozvojem a bořením zažitých mýtů. Co vám to přináší?

Ano, sebevzdělávání mi totiž pomáhá řešit problémy jak v osobním, tak pracovním životě. Každý má nějaké problémy, od těch nejmenších až po ty velké. Většina lidí před nimi ale utíká. Když si lidé nerozumí s rodiči, tak se s nimi nenavštěvují, když se bojí tmy, tak do ní nechodí a když se bojí podnikat, tak vlastní firmu nikdy nezaloží a raději si stěžují, jak jsou nešťastní v zaměstnání. Zjistil jsem ale, že je pro mě mnohem lepší jakýkoliv problém vyřešit. Na spoustu věcí bych ale sám nepřišel. Musel jsem si projít všemožnými kurzy i koučinkem. Řešení těchto problémů sice leckdy bolí, člověk je naštvaný a s nikým nemluví. Nakonec se ale dostane do fáze, kdy problém nemá a najednou je svobodnější. Co se týče té pracovní stránky, 15 let jsem se v podstatě připravoval na podnikání. Bál jsem se něčeho vlastního, bál jsem se rizika. Díky tomu, že jsem za sebou měl kouče a různé kurzy, jsem tu odvahu našel, a nakonec do toho šel.

Co si z toho berete do vaší firmy?

Všechny tyto kurzy a seberozvojové záležitosti mě naučily hlavně brát život tak, jak přichází. Všechno, co se mi v životě děje, ať už je to pozitivní nebo negativní, je správně. Když se zpětně podívám na negativní věci, kterými jsem si prošel, přinesly mi vždy i něco dobrého. V tu chvíli jsem to ale neviděl, byl jsem naštvaný, brečel jsem a považoval to za největší životní tragédii. Když se mi teď stane cokoliv negativního, tak se z toho už nehroutím. Vím, že to tak má být a že mě to nakonec posílí. To platí i v podnikání. Občas je potřeba riskovat, občas člověk přijde o pár desítek nebo stovek tisíc. Ale tak co, jedeme dál.

Když se dostáváme zpět k vašemu podnikání, můžete říct, kdo je váš typický zákazník?

V podstatě každý, kdo zakládá firmu. Většinou jsou to mladší lidé, obecně jsou to zákazníci od 18 let. Starší generace má svého advokáta a při zakládání firmy jde přímo za ním. Na Ofigo.cz se obrací převážně online generace. Nelze ani určit typický obor podnikání našich klientů, je to opravdu velice rozmanité.

Co se týče domácích a zahraničních zákazníků, v drtivé většině převládají ti domácí. Pár zahraničních máme také, většinou to jsou Češi v zahraničí, kteří si na dálku zakládají firmy.

A jak se vám teď daří na domácím trhu?

Je jasné, že krize musí zákonitě přijít, ekonomický růst trvá už 10 let. Otázka je, kdy krize přijde a jaká bude. Jestli bude taková, jako posledně, nebo ji sotva pocítíme. Už nyní začínáme vnímat určitou stagnaci. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet do konce roku, abychom mohli tvrdit, že je to vinou ekonomické krize.

Nedávno jste se přejmenovali z Office option na Ofigo. Co Vás ke změně názvu vedlo?

Ochranná známka. Office option jsem vymyslel asi za 20 minut, logo si koupil za 20 dolarů. Ani jedno se nedalo použít k zaregistrování ochranné známky. Proto jsme hledali název i logo, které bude originální, přesto ale podobné tomu původnímu. A tak vzniklo Ofigo, s.r.o., u kterého máme logo i název registrované pod ochrannou známkou.

Vždy ale říkám, že na názvu a logu až tak nezáleží – v první řadě je potřeba umět prodávat. Vezměte si, že jsem své podnikání zahájil s názvem vymyšleným za 20 minut a logem koupeným online. Každý odborník vám řekne, že tento postup je úplně špatný. A přesto jsem prodával a vybudoval ziskovou firmu.

Se Zaslat.cz spolupracujete od roku 2016. Můžete přiblížit, jak spolupráce probíhá?

Zaslat využíváme pro dva typy zásilek. První jsou dokumenty spojené se zřízením virtuálního sídla. Jakmile si jej klienti zřídí, mohou si nechat zaslat papírový souhlas s umístěním virtuálního sídla elektronicky nebo fyzicky poštou. Když si ale spočítáte náklady na poslání doporučeného dopisu přes poštu, zjistíte, že vás to vyjde podstatně dráž, než když dopis doručíte pohodlně kurýrem. Co spousta lidí nevidí, jsou náklady navíc. Je totiž potřeba k ceně za doporučený dopis přičíst minimálně půl hodiny, kterou asistentka stráví na poště, cestou na ni a náklady na zúčtování účetní položky. Doporučený dopis pak může stát klidně 130 Kč. U zásilek doručovaných kurýrem máme také také výrazně nižší vratky.

Druhý typ zásilek zasílaných přes Zaslat jsou dokumenty k založeným firmám spolu s malým překvapením. Zjistil jsem totiž, že prodáváme prakticky papíry. Klient koupí naše služby a ani se fyzicky nemusí s nikým vidět a nic kromě dokumentů k založené firmě fyzicky neobdrží. A to mi přišlo škoda. A tak jsme se rozhodli zasílat každému klientovi spolu s dokumenty překvapení. Máme na to velice pozitivní ohlasy, protože u služby tohoto typu to nikdo neočekává.

Jak jste se Zaslat.cz spokojený?

Velmi. Zaprvé nám šetří čas a náklady na asistentku, která dříve musela neefektivně trávit čas na poště. Nyní si kurýr zásilky vyzvedne přímo u nás. Zadruhé nám prakticky vymizely vratky zásilek. Dříve bylo běžné, že klienti si zásilky na poště zapomínali vyzvednou a nám se tak vracely. Zatřetí je fajn zákaznická podpora Zaslat. Kdykoli byl nějaký problém se zásilkou, tak jej dámy na infolince vyřešily. A začtvrté jsem natolik spokojený, že jsem Zaslat začal používat i u svých dalších projektů, Virtuanum.cz (což je podobná firma jako Ofigo, ale s jiným byznys modelem) a ofiguide.cz (což je můj nový projekt – praktické příručky pro podnikatele).

 

 

Scroll to Top