“Vlastní obchod bylo nejlepší rozhodnutí, neměla jsem s ním čekat tak dlouho,” říká Líba Jandová, majitelka e-shopu Mydlifík s hračkami.

Co a kdo je Mydlifík? Původně jméno postavy, kterou Líba Jandová vymyslela pro pohádky, které vyprávěla svým dětem. Později jméno pro e-shop s hračkami a kreativními pomůckami pro děti, kterým si splnila svůj sen. “Často se mi stává, že i v noci mě vzbudí nějaký nápad, který bych mohla uskutečnit,” vypráví.

Proč právě hračky, výtvarné a školní pomůcky?

Těch faktorů bylo víc. Od mala mě lákalo být prodavačkou a něco prodávat. Už jako malá jsem taky ráda tvořila a k tomu jsem vedla i své děti. A protože jsme stále spolu něco vyráběli a kreativního materiálu jsme měli stále nedostatek. Tak jsem se rozhodla, že si jako koníček po večerech otevřu internetový obchod právě s různými kreativními potřebami.

A proč název Mydlifík

Za ten název může můj muž. Když byly děti malé, často jsem jim vyprávěla vymyšlené pohádky. Kdykoliv mě během dne napadla nějaká pohádka, hned jsem si to zapsala do diáře. Takhle jsem si zapisovala i různá jména postaviček. No a jednou jsme si společně něco vyprávěli u oběda, už ani nevím co, a můj muž řekl, že to byl takový malý skřítek Mydlifík. Hned jsem si to zapsala do diáře, kde Mydlifík čekal na své znovuobjevení alespoň 3 roky.

Vaše hlavní myšlenka spočívá v kreativní činnosti, kterou se zabaví děti různého věku. Lze děti u těchto činností udržet dlouhodobě, anebo někdy zkrátka musíte i vy sáhnout po jiných způsobech, jako je televize nebo tablet.

Naše děti jsou už velké (16 a 19 let). Hodně jsme spolu tvořili, ale rozhodně nezavrhuji televizi, tablet ani mobil. Děti tyhle pomůcky přirozeně lákají a mně přijde nesmyslné jim je odpírat. V dnešní době to je naprostá nutnost. Vždyť přece existují mraky vzdělávacích pořadů a různých skvělých aplikací, které děti baví a zároveň je nenásilně učí třeba barvičky, jednoduché počty, anebo třeba základy cizího jazyka. Hlavní slovo mají mít rodiče, kteří dětem nabídnou právě šikovné hry nebo aplikace. Samozřejmě také rodiče musí dohlédnout na čas, který u toho děti tráví.

Je s nabídka e-shopu spojena s některými z alternativních výukových metod?

Mně se moc líbí Montessori pedagogika a její hlavní myšlenka: pomoz mi, abych to dokázal sám. Děti jsou opičky a rády napodobují rodiče. Je fajn, když si dospěláci hrají na „líné rodiče“ a nechají děti něco dělat samostatně. Třeba dávat prádlo do pračky, vyklízet myčku, pomáhat s přípravou jídla. Dítě se cítí jako důležitý člen domácnosti, zvlášť když mu poděkujeme za pomoc a dáme mu najevo, jak moc nám jeho pomoc pomohla. Zároveň si nenásilně osvojí domácí práce.

Máte nějaký tip pro rodiče, jak vybírat hračky?

Tak hlavně úměrně věku a hračky s přesahem. Mám velmi ráda různé kreativní sady, díky kterým si děti něco vyrobí, a přitom si nenásilně rozvíjí třeba jemnou motoriku, představivost, fantazii, kooperaci ruka-oko atd. A přesně na tyto kreativní sady se Mydlifík zaměřuje. Mým přáním je, aby si u nás nakoupily maminky nějakou kreativní sadu pro dítě, která ho bude rozvíjet a zároveň aby si tu vybraly i nějaké tvoření pro sebe. Takže sice spolu sedí u jednoho stolu, ale každý si tvoří to své.

Vánoce klepou na dveře, máte i nějaký opravdu konkrétní tip na vaše bestsellery?

Tohle třeba skvěle splňují zažehlovací korálky, které se prodávají ve 3 různých velikostech. Takže s řadou Maxi si mohou hrát ti nejmenší, starší sourozenec si bude skládat korálky z řady Midi a zároveň si může maminka vyrobit nějakou dekoraci s řadou Mini. Také je fajn, když rodiče nabízí dětem různé možnosti tvoření, ale zároveň je do ničeho nenutí. Znám děti, které třeba nerady kreslí a rodiče jsou z toho špatní, protože, dle různých pouček, by už kreslit měly umět. Takže dítěti kupují hračky na rozvoj kreslení, ale dítě o ně nestojí a třeba mnohem raději vystřihuje nebo skládá. Každé dítě je jiné, i sourozenci mohou mít naprosto odlišné zájmy. K tomu by měli rodiče přihlížet a rozvíjet u dítěte to, co ho skutečně baví.

“Nápady pro e-shop mě budí i v noci.”

Máte nějaké vlastní Mydlifíkovi výrobky?

Zatím máme jenom dvě Mydlifíkovy sady. Jedna je zaměřená na malování kamínků. Druhá sada je na výrobu srdíčkových krabiček ze zažehlovacích korálků. Tuto sadu jsem vytvořila na základě našeho YouTube kanálu, kde máme různé DIY nápady na tvoření a je tam i videonávod na tyhle krabičky. Tohle video má nejvíce shlédnutí, tak mě inspirovalo k vytvoření celé kompletní sady.

Máte v hlavě nějaké další nápady?

No jéje. Chtěla bych náš sortiment rozšířit o další originální Mydlifíkovy sady, které jinde nekoupíte. Nápadů na sady mám v diáři hromadu, jen je uskutečnit. Také mě moc baví natáčet různá tvořící videa, která můžete najít ve formě Reels na našem Instagramu, delší videa pak najdete na našem YouTube kanále. Nedávno jsem také začala natáčet Kreativní kavárnu. To jsou krátká videa do 10 minut, kde vás vždy seznámím s nějakou zajímavou kreativní technikou anebo materiálem na tvoření. Kavárna vychází zatím bohužel dost nepravidelně na našem YouTube kanále.

Říká se, že podnikatelé pracují téměř 24 hodin denně a práci si tudíž nosí domů. Jak zvládáte work-life balance vy?

Je těžké nenosit si práci domů, když pracuju z tepla obýváku. Navíc Mydlifík i nadále zůstává mým koníčkem, takže se mu ráda věnuju prakticky 24/7. Když zrovna nesedím u PC nebo nestojím ve skladu, tak natáčím různá DIY videa nebo zkouším nějakou novou sadu. Často se mi stává, že i v noci mě vzbudí nějaký nápad pro e-shop, který bych mohla uskutečnit. Naštěstí mám rodinu a pejska, takže se někdy musím věnovat i jim. Spolu s dětmi a jejich partnery rádi podnikáme různé výlety do přírody a za památkami a pak míváme společné filmové večery. Kromě toho miluju čtení, plavání, a s manželem a pejskem si rádi vyjedeme na kole. Mydlifík teď stojí před novou výzvou. Pomalu se porozhlížím po někom, kdo by mi s provozem shopu pomohl a uvolnil mi tak ruce na věci, na které se nedostává čas.

Čemu jste se věnovala před tím, než jste si otevřela vlastní podnikání?

Mám střední ekonomickou školu a léta jsem pracovala jako účetní. Sice se ráda hrabu v papírech, ale účetnictví vyžaduje řád a není tu místo na kreativitu, kterou pro život potřebuji. Asi 4 roky jsem měla shop jako koníčka, kterému jsem se věnovala hlavně po večerech. Ale bylo jasné, že pokud se má Mydlifík rozvíjet, musím mu věnovat mnohem více času. Jistotu zaměstnání jsem tedy vyměnila za nejisté vody podnikání a Mydlifík mě už 2,5 roku naplno živí. Zpětně mohu říct, že to bylo to nejlepší rozhodnutí a neměla jsem s ním čekat tak dlouho.

Co je vaším snem v oblasti podnikání? Kde vidíte Mydlifíka za 10 let?

Přála bych si, aby měl Mydlifík stabilní pozici na trhu a byl dostatečně známý e-shop pro lidi, kteří rádi tvoří. Chtěla bych, aby byl pro zákazníky první volbou při výběru. Mým snem je, aby se zákazníci těšili na každé naše nové video a naši novou originální sadu, kterých už v té době budeme mít milion.

Jaká je cesta k cíli?

Chci Mydlifíka dále rozvíjet, zdokonalovat procesy a vymakat automatizace, které nám usnadní život. Zároveň chci poskytovat kvalitní služby jako dosud a zlepšovat je, protože pro zlepšení se vždycky prostor najde. A mým největším snem je, i když nás už bude v týmu mnohem víc, stále vystupovat jako přátelský e-shop, kam se zákazníci rádi vrací.

“Balení je základ spokojenosti.”

Z přípravy vašich balíčků pro vaše zákazníky jde cítit, že se v nich snažíte vyvolat příjemné emoce.

Balení je moje srdcovka a dávám si na něm opravdu záležet. U balení se řídím těmito 4 body:

1)    Balíček k vám musí doputovat v pořádku – takže všechno zboží pečlivě balím tak, aby nemohlo dojít cestou k úhoně.

2)    Myslím na přírodu – proto ráda používám už jednou použité krabice nebo nadbytečné zásoby jiných obchodů. Také využívám krabice od mých dodavatelů a nosí mi je i celá rodina.

3)    Výstelka musí mít určité vlastnosti – výplňový materiál musí zboží ochránit, ale zároveň se na vás nesmí vysypat hromada nepořádku. Proto často používám bublinkovou folii, recyklovaný mačkaný papír a vzduchové polštářky. Ale i tady myslím na přírodu a materiál vůbec nekupuji. Něco málo mám od dodavatelů a mraky materiálu mi střádá rodina a kamarádi.

4)    Balíček musí vypadat hezky – přeju si, aby pro zákazníka bylo rozbalování příjemným zážitkem, jako když otevírá narozeninový dáreček. Proto ho uvnitř čeká překvapení – hedvábný papír a kartička s oslovením a poděkováním za nákup. A zrovna tyhle osobní kartičky mají velký úspěch, zákazníci mi píšou nadšené mejlíky, krásné hodnocení obchodu na srovnávačích a často mi i zavolají, jak moc je balíček od nás potěšil. A to je pro mě ta nejkrásnější zpětná vazba, které si moc vážím.     

Se Zaslat posíláte balíčky od roku 2021. Jak jste se o nás vůbec dozvěděla?

Spousta zákazníků (včetně mě) preferuje doručení přímo na adresu. Tak jsem vybírala mezi různými kurýry a objevila jsem Zaslat. Vyhovuje mi, že máte v nabídce hned několik dopravců za skvělé ceny a není pro vás problém posílat balíčky i do zahraničí, protože mám zákazníky i ze Slovenska.

Jak vám spolupráce vyhovuje?

Celá implementace proběhla velice rychle, už druhý den jsem díky Zaslat poslala první balíček. Aplikace je velmi přehledná a na jedno kliknutí vím, kde přesně se balíček nachází. Za celou dobu, co u Zaslat jsem, nedošlo k žádnému problému nebo výpadku služeb a toho si velmi cením. Takže vás mohu jedině doporučit.