„Bylo nám líto, že řemeslo upadá, a tak jsme se rozhodli obnovit jeho krásu.“ říká o nejúspěšnější české firmě na výrobu dřevěných motýlků BeWooden jeden z jejich zakladatelů, Jakub Najdek 

Dřevěné motýlky můžeme spatřit na svatbách, plesích, večírcích, ale třeba i v televizi nebo na Benovi Affleckovi. Většina z těchto originálních doplňků pochází z dílny beskydské firmy BeWooden, která se za dobu svého působení vydala kromě výroby dřevěných motýlků směrem výroby široké škály módních doplňků. Jejich ručně a s láskou vyráběné produkty ke svým majitelům doručuje Zaslat.cz již od roku 2016. A nyní jsme pro vás připravili inspirativní rozhovor a jedním ze zakladatelů, Jakubem Najdekem, tak se začtěte. 

Jakube, jste jeden ze zakladatelů české firmy, která od roku 2013 ručně vyrábí jeden z nejpopulárnějších módních doplňků současnosti, a to dřevěné motýlky BeWooden. Odkud celý ten nápad přišel? 

Inspirace přišla z potřeby a chuti začít tvořit něco vlastního. Tehdy jsme byli čerstvě po škole a někteří ještě dokonce studovali. Hledali jsme nápady. V té době se zrodila myšlenka o dřevěných motýlcích. 

Ti už tady byli dávno před námi. Viděli jsme starou fotku ze 70. let, na které jsme si všimli dřevěného motýlku, a tak jsme začali pátrat dál. Šli jsme za místními řemeslníky, dřevěný motýlek zkusili vyrobit a ono se to nějak povedlo. Takto jsme vyrukovali na trh s první minikolekcí pánských motýlků, které se vyrábí dodnes. 

Dnes to už ale nejsou jen dřevěné motýlky. Vyrábíte spoustu dalšího zboží, a to včetně batohů a šperků. Máte tým o 35ti členech a několik prodejen po celé republice. Čekali jste takový boom už od začátku?

Nechtěli jsme stagnovat. Už na začátku jsme věděli, že musíme přijít s nápadem, který nám pomůže firmu budovat dlouhodobě. U jednoho produktu hrozí, že se může okoukat. V módě se navíc trendy často mění, proto jsme začali vymýšlet nové typy výrobků. 

S růstem a rozvojem firmy jsme měli postupně i vyšší technologické možnosti. Do naší dílny v Beskydech, kde všechny produkty ručně vyrábíme, jsme stále přikupovali další stroje a rovnou se učili, jak se co šije. Uvedli jsme na trh koženou edici, ve které najdete peněženky, opasky, kšandy a třeba i obaly na notebooky a tablety. 

Velkým hitem se staly naše dřevěné brože. Vyrábíme je v dámském i pánském provedení a v různých velikostech a tvarech. Už nejsme jen motýlkářská firma. Lidé nás vnímají jako firmu, která se zabývá výrobou módních doplňků a na to musíme reagovat. Protože nechceme zaspat na vavřínech, máme v současnosti ve vývoji několik dalších produktů.

Jste jeden ze tří zakladatelů. Jaká je vaše role v celém podnikání? A jak těžké je mít ve firmě další společníky? 

Je to vždy otázka kompromisů ze všech stran. U nás má každý svou roli ve firmě. Ta nejlepší rozhodnutí navíc vzešla právě po společné diskuzi nás všech. Každý z nás je jiný. Já jsem vystudovaný strojař, Patrik je právník a Ctirad zase fotograf. Přidal se k nám Henrik z Německa, který do toho vnesl zahraniční pohled na věc. 

Vaše produkty se vyrábí ručně v České republice. Můžete nám popsat filosofii, která stojí za výrobky a na čem si zakládáte?

Už na začátku jsme si řekli, že máme dost všeho levného a rychlokonzumního. Chtěli jsme firmu založit na kvalitní ruční výrobě, z kvalitních materiálů, a to u nás doma, v České republice. Díky tomu jsme mohli na celý proces dohlížet a dělat si vše po svém.

Naši dílnu máme v Beskydech, je to krásná krajina se spoustou šikovných řemeslníků. Bylo nám líto, že řemeslo upadá, a tak jsme se rozhodli obnovit jeho krásu. Myslíme si totiž, že je tu spoustu šikovných lidí, kteří dělají pěknou práci a tu je potřeba ocenit. 

Na webu jsme viděli také charitativní spolupráce.

Jako firma se snažíme také něco vracet. Z toho vzniklo několik krásných projektů, které nás baví.

Nedávno jsme například připravili kolekci broží v psím provedení. Jejich prodejem přispíváme na vybrané útulky v Moravskoslezském kraji. Zatím jsme mezi spolky rozdělili téměř 180 000 korun. Finance putují hlavně na jídlo pro opuštěné zvířata.

Mezi další zajímavosti stojí zmínit, že náš kamarád jezdí často do Afriky vypomáhat při stavbě  škol pro děti. Domluvili jsme se s ním, aby nám přivezl kus trámu ze zbourané budovy a z něj jsme vyrobili kolekci motýlků a manžetových knoflíčků. Výtěžek z prodeje jsme darovali zpět na výstavbu. Povedlo se. Dnes tam stojí nová škola. 

Jsou to jen drobnosti, ale nás to ohromně baví. Chceme společnosti i něco vracet.

Mají všichni vaši zaměstnanci zkušenost s řemeslem?

Většina hlavních řemeslníků jsou už vyučeni v oboru, ale i spoustu vlastních lidí zaučujeme právě u nás. Jsou to například maminky po mateřské, které se rozhodnou změnit práci apod… 

Z jakých materiálů produkty vyrábíte? Musí splňovat určité požadavky, nebo třeba zákazník může přijít s kusem mahagonu a poprosit o zakázkovou výrobu?

Všechny naše produkty jsou vyráběny z přírodních materiálů. Využíváme dřevo a kůži, některé výrobky se ale neobejdou bez kovových komponentů. Teď jsme začali experimentovat i s ekologickým pratelným papírem, který osloví především vegany. Zatím jsme prezentovali kolekci peněženek a různých obalů. 

Modely výroby máme dva. Standardní, kde si všechny výrobky připravujeme k nám na sklad, odkud pěkně zabalené putují přímo k zákazníkům, a zakázkovou. Tam to hodně závisí na individuálním přání zákazníka. Možnosti jsou téměř neomezené – jsme schopni vyrobit ledasco na přání, ať už speciální brož po 1 ks, nebo zakázku 1000 ks motýlků ve firemním designu. Máme tu vlastní gravírovací centrum, šicí dílnu i stolárnu. Často se setkáváme s manažerskými dárky nebo speciální zakázkovou kolekcí. Zájem ze strany firem nás velice těší. 

Je zakázková výroba limitována kusy? 

Pokud k nám během roku přijdete s tím, že chcete vyrobit brož svého oblíbeného zvířete, tak vám ji vyrobíme do pár dnů. Když bude chtít firma vyrobit pět set kusů broží, tak to naplánujeme podle našich výrobních kapacit, ale většinou je vše hotové max do dvou až tří týdnů. (Nyní, ještě před Vánoci, stíháme vše dodávat do týdne)

Na webu píšete, že vaše výrobky nosí lidé ve více jak 15ti zemích. Co byste doporučil firmám, které chtějí uspět na zahraničním trhu?

Jsme stále v procesu učení. Daří se nám to, ale ještě to není úplně podle očekávání. Aktuálně vyvážíme do světa 60 % produktů a zbytek je pro Česko a Slovensko. Myslím si, že univerzální klíč neexistuje, ale možná je to tak trochu houževnatost. Podnikání jde v zahraničí mnohem pomaleji, je náročnější a pokud člověk vydrží a má trpělivost, tak se prosadit může. Nebo to jednoduše zkusí, nevyjde to, vzdá se a zabalí to. 

Jak ohlídat kvalitu u zahraničních spoluprací? Ať už jde například u zachování příběhu nebo zákaznického servisu? 

Když to řeknu upřímně, tak nikdo ve Španělsku o Beskydech pomalu ani neví. Příběh se musí přizpůsobit pro každou zemi zvlášť. Základ příběhu necháváme stejný – jinými slovy výrobky nejsou z Beskyd, ale pochází ze srdce Evropy. 

Co znamená, když je výrobek vyrobený v České republice? Je to dobře nebo špatně? 

Pro nás pro Čechy je to samozřejmě dobře. Děláme to tady poctivě, řemeslně, ručně a s dodržením kvality a svých zásad. Za hranicemi směrem na západ jako ČR máme bohužel ještě lehký punc východu. Toho se ještě nějakou dobu nezbavíme. 

Co je vaše hlavní sezóna? Jsou to Vánoce nebo třeba jaro, kdy si lidé začínají připravovat na svatební sezónu? 

Svatební kolekce a svatební období je pro nás silné. Máme to štěstí, že se naše výrobky stávají doplňky mnoha ženichů a svatebčanů. Nejsilnější ale jsou určitě právě Vánoce. Na ty se snažíme být maximálně připraveni, a proto už od léta pečlivě vyrábíme zboží na sklad pro ty, kteří si naše výrobky chtějí vybrat jako vánoční dárek. 

Máte už nějaké plány do budoucna? Jak chcete firmu rozšířit dál? 

V tomto roce jsme se pustili do rozšíření prodejen. Řekli jsme si, že nechceme být s lidmi jen na internetu, ale chceme se s nimi i potkávat. Zatím jsme otevřeli 4 prodejničky v Praze, Brně a Ostravě. Tam se s lidmi setkáváme a ukazujeme jim náš sortiment naživo. Naše další kroky budou směrem k novým produktům a do zahraniční. 

Kolik vy osobně máte motýlků :-)?

Mám jich asi šest, které střídám ke košili. 

Jste zákazníky Zaslat.cz. Můžete nám prosím popsat jak naše spolupráce funguje a v čem vám vyhovuje?

My jsme k Zaslat.cz přešli při vývoji nového eshopového řešení. Původně jsme spolupracovali s jednotlivými službami jako GLS zvlášť. Postupně jsme zjistili, že máte lepší podmínky a doprava fungovala stejně. Po napojení API vše fungovalo, jak má a z dopravců máme na výběr tak jako tak. Našli jsme se ve správný čas na správném místě. 

 

 

Scroll to Top