📦 Z JINÉHO BALÍČKU: „Rodinná firma je vzorem pro děti, které tak nějak přirozeně chápou, že peníze nerostou na stromě.“ říká Petr Pakosta o své rodinné firmě SLAVNEOBRAZY.cz

Jak skloubit pracovní a rodinný život, když vedete rodinnou firmu? Své o tom ví Petr Pakosta, zakladatel rodinné firmy SLAVNEOBRAZY.cz, který svůj život zasvětil umění, reprodukci slavných obrazů a tisku fotografií. Dětem tak dává inspirativní vzor a těší se, až i oni do rodinného podniku přidají kus sebe.

Petře, jste zakladatel rodinné firmy SLAVNEOBRAZY.cz. Můžete nám ji více představit?

Jsme jednoduše rodinná firma se vším, co k tomu patří. Jeden zaměstnanec na plný úvazek, několik brigádníků a prověřených spolupracovníků. Dílna a kancelář je součástí našeho bydlení, děti jsou odmalička součástí dění. Tiskneme a vyrábíme obrazy, rámujeme, napínáme plátna. Věnujeme se grafice a designu. Vše děláme individuálně a na zakázku.

Jaký je váš oblíbený obraz?

Asi se to takto říct nedá. Denně nám jich tu projdou desítky, máme v nabídce téměř 40 tisíc motivů. Obdivuji techniku a řemeslo malířů, kteří byli před vynálezem fotografie posedlí realističností a přesností malby, touhou zachytit skutečnost co nejpřesněji. Potom lehkost a drzost impresionistů, kteří naopak našli odvahu realitu zjednodušit a vypíchnout jednu, dvě věci, které motiv vystihnou. Chcete-li ale jeden obraz, tak je to Podzimní cesta od dánského malíře Hanse Brendekildeho.

Dokážete udělat reprodukci jakéhokoliv obrazu? Jak se řeší jejich autorská práva?

Nedokážeme. Závisí to právě na autorských právech. U starších autorů řešíme práva pouze k reprodukcím a skenům originálů. Tam problémy nejsou. U mladších autorů to problém bývá – většinou potom obrazy kupujeme již vytištěné. Vždy je třeba dohoda s vlastníkem práv, což stojí často milióny, je tam spousta omezení a potíží, takže to necháváme na velkých zahraničních firmách, které na to mají sílu. Většinu volných děl nám dodává jedna britská agentura, případně další menší firmy. V nabídce máme i několik tisíc děl současných malířů, které zastupuje právě ona britská agentura.  

Řešili jste v minulosti nějakou netradiční zakázku?

Málo co děláme dvakrát, každá zakázka je jiná. Utkvěla mi v hlavě zakázka pro jeden zámek, kde naše reprodukce visí přímo v expozici. Případně jeden hodně velký obraz v masivním rámu za téměř deset tisíc. Poslali jsme jej omylem někomu jinému (na dobírku!). Zjistili jsme to, až když se ozval ten správný zákazník, že mu balík po měsíci ještě nedošel. Zákazník, kterému jsme balík ve skutečnosti doručili, nám pak řekl, že se sice nechápal, proč mu něco takového posíláme, ale obraz se mu tak líbil, že nás požádal, jestli si ho může nechat. To si potom pamatujete dlouho.

Jakým způsobem tvoříte kopie? Můžu přijít se zakázkou obrazu, který nemáte v nabídce?

Pokud to autorská práva umožňují, tak obrazy tiskneme u nás v dílně. Potom se plátna napínají na rám, tisky laminují, vkládají do paspart, atd. Následně vyrábíme rámy z lišt, které nám dodávají italské a české firmy. Tisknout se dá cokoliv, takže zákazníci nám často posílají vlastní věci. Případně nové motivy dohledáváme a stále přidáváme do nabídky.

Jaký obraz je u vás nejpopulárnější?

Jsou dva: Portrét Whistlerovy matky známý z filmu s Mr. Beanem a portrét císaře Františka Josefa I. Na to, že žijeme více než sto let v republice, tak je to až k nevíře. Pak už jsou v řadě desítky děl impresionistů (Klimt, Bosch). Čtvrtinu obratu tvoří každopádně impresionisté.

Pozorujete i nějaký vývoj trendu, co si u vás lidé nejčastěji kupují?

Trendy u nás moc nezaznamenáváme. Přeci jenom nabízíme hlavně stálice z dějin umění. Často ale vidíme vliv médií – stačí aukce významného díla, dokument v televizi či film (např. Dívka s perlou) – to potom poznáme v prodejích konkrétního díla. Dlouhodobě roste podíl obrazů na plátně.

Kdo je váš typický zákazník?

Polovinu tvoří běžní zákazníci – takže nejčastěji dotváříme interiér jejich domovů či dodáváme dárek pro jejich blízké. Čtvrtinu tvoří firmy – firmám dodáváme výzdobu kanceláří a zbytek jsou hotely a penziony. Dále dlouhodobě spolupracujeme s architekty a návrháři.

Už jsme zmínili, že provozujete rodinnou firmu. Kolik vás ve firmě je?

Mění se to podle sezóny (před Vánoci a koncem roku provoz významně houstne), jinak jsme tři a pes.

Jak náročné je provozovat rodinnou firmu? Dá se oddělit osobní život a podnikání?

Náročné je asi dělat cokoliv, co se má dělat dobře, aby si za tím člověk stál. Rodinná firma je každopádně specifická životní cesta. Asi to není pro každého, je to konkrétní odpovědnost. Nesete si riziko, že vás obrazy neuživí, když se něco nepodaří nebo v případě krize. Já bych ale neměnil, dává nám to nezávislost a svobodu, radost z práce, která má smysl (kdybyste viděli, jak často nám lidé píší, že se jim obraz líbí a jakou jim udělal radost!). Myslím si, že rodinná firma je také dobrým vzorem pro děti, které každý den vidí rodiče v práci a tak nějak přirozeně chápou, že peníze nerostou na stromě. Těším se, až budou starší, budou více pomáhat a hlavně přicházet s vlastními nápady.

Jak jste se k projektu dostali? Měli jste už dřív zkušenosti s podnikáním?

Je to už skoro 17 let. Sháněl jsem nějaký obraz jako dárek a nemohl jej sehnat. Takže jsem jich v Itálii objednal zrovna více. Na inzerát našel studenta, který spíchnul první verzi webu. Pak byl několik let víceméně klid – studoval jsem na univerzitě, pak začal chodit do práce a obrazy byly hobby po večerech. Balíky jsem vozil na poštu tramvají. Po pěti letech obrat začal významně růst a už se dalo uvažovat o tom, že nás to bude živit, někoho přijmeme a přistavíme větší dílnu.

Je začátek nového roku. Máte už nějaké plány na rok 2020? 

Chtěli bychom zkrátit dodací dobu. Obrazy ale vyrábíme, takže to není úplně jednoduché. Cítím to však stále jako naše slabé místo – tempo doby se zvyšuje a neubráníme se tomu. Chtěl bych také více podpořit tisk na netradiční materiály – tiskneme totiž také přímo na dřevěné desky, sklo či plech. Nejde to ale tak dobře, jak bych si představoval.

Obrazy posíláte i k sousedům na Slovensko. Máte nějaké plány rozšířit podnikání i do zahraničí?

Ano, s tím dlouhodobě počítáme. Doménu už máme zaregistrovanou. S tím, jak se kurýrní firmy globalizují, mizí logistické a celní bariéry. Pamatuji dobu, kdy jsem posílal do Itálie fax s objednávkou a pak čekal na celnici na kamion. Poštovné do Německa bylo i sto EUR, dnes už je to deset a internet umožňuje působit bez větších problémů na násobně větším trhu než je Česko a Slovensko.

Jste zákazníky Zaslat.cz. Můžete nám víc popsat naši spolupráci? V čem vám Zaslat.cz vyhovuje?

Kurýrních firem jsme už vyzkoušeli několik a nakonec zůstali u Zaslat.cz a GLS. Zaslat nám zajistilo lepší cenu, než bychom dostali přímo od GLS. Výhoda je také jednoduché napojení na náš IT systém a vše funguje takříkajíc na jeden klik. Máme také dispozici individuální pomoc na zákaznické podpoře. Takže Zaslat,cz nám moc vyhovuje.