Zaslat.cz pomáhá darovat české Vánoce

Pod pojmem české Vánoce si asi všichni představíme zdobené perníčky, rozsvícený stromeček, tradiční pohádky… Prostě ladovskou idylku. Jak lze kouzlo českých Vánoc zabalit do krabice a poslat se Zaslat.cz až k vám domů? Na to přišla Hanka Šormová a Jana Kuntošová se svými kolegy z projektu Darujeme české Vánoce.

Vánoce jsou skoro za dveřmi. Předpokládám, že když vás projekt napadl, venku bylo možná ještě léto. Jak to celé začalo?

Hanka: Zhruba v půlce října se ozvala Jana Kuntošová s nápadem, že by se mezi lidi měla šířit myšlenka: “Nakupte letos na Vánoce alespoň jeden dárek od českého výrobce a šiřte tak trojnásobnou radost.” Snahou opravdu bylo a je připomenout, že v Česku máme “zlaté české ručičky”. Mnozí řemeslníci se teď nemohou ani nijak prezentovat, ve vrcholné předvánoční sezóně jezdili pouze po trzích. Zareagovala jsem na to poměrně nadšeně, je to krásná myšlenka, a rozhodla se Janě pomoci založit Facebookovou komunitu, která měla fungovat i jako jakési virtuální tržiště s poptávkou a nabídkou.

Jak rychle jste vše poskládaly dohromady? 

Hanka: Ani nevíme, kdy přesně jsme založily skupinu na Facebooku, ale 10.11. jsme myslím někam psaly, že to byl měsíc. Ale přiznáváme se, že jsme založily skupinu, zadaly k výrobě letáčky a první týden více neřešily. Takže první sdílení se světem proběhlo skutečně až někdy kolem 20. října. Skupina a vše okolo je tedy dynamicky vzniklé za pouhé 3 týdny. Samotným nám to přijde neskutečné.

Jaký byl o skupinu zájem?

Hanka: Zaskočil nás. Po 4 dnech měla skupina přes 10 tisíc členů. Ukázalo se, že jen sociální síť nebude stačit, potřebovali jsme najít efektivnější způsob jak propojit nabídku českých výrobců s poptávkou od zákazníků. Tou novou platformou se stala stránka www.darujemeceskevanoce.cz.

Jak se vám daří kombinovat práci na projektu s vlastním podnikáním?

Hanka: Mně velice těžce. Iniciativa Darujeme České Vánoce mi bere veškerý čas od rána někdy až do dvou hodin v noci. Mám k tomu ještě 1,5letého chlapečka, takže brzy vstávám a je to běhání kolem něho. Navíc na svém projektu (www.eshop.tulackuvsvet.cz) jsem na listopad plánovala hned 4 novinky a ještě spolupráce se školkami. Musím se tedy hodně ohánět, aby mí fanoušci a zákazníci nebyli zklamaní. Do toho si psát se svými výrobci a taky grafičkou. Nicméně vše se zatím stihlo v termínu.

Jana: Upřímně je to dost náročné. Doma máme školačku, podnikání musí běžet vždy a k tomu jsme s Hankou vymyslely tento projekt. Na druhou stranu nás Darujeme české Vánoce naplňuje pozitivní energií a dává nám smysl, takže se ta časová náročnost vyváží hřejivým pocitem.

Máte nějaké další pomocné síly, které pomáhají celý projekt organizovat?

Jana: Web byl nápad Hanči a taky se v něm pořádně vykoupala. Vybrala první dobrovolníka, který v e-mailu napsal, že by pomohl. Bohužel den před zveřejněním pán odmítl práci dokončit a Hanka sehnala nový záchranný tým doslova za 5 minut 12. Dva dny jsme seděli s kodérem Pavlem a grafičkou Andreou třeba do 2 až 3 do rána, aby to prostě bylo. Hanka přiznává, že chtěla lidem dostát veřejný závazek, že web s blogem bude. Navíc cítila, že registrace do Katalogu tvůrců i produktů přinesou rozprostření náporu inzerentů na více míst.

Seznam dobrovolníků je nyní docela hodně dlouhý, jak se postupně přidávali, překvapil vás zájem?

Hanka: Dobrovolníky mám na starost já a musím říci, že jsem překvapena tím, že jsem vlastně nikoho nehledala. Mně ani nenapadlo, že bych si měla o pomoc zdarma, než bude nějaký budget, žádat. Proč by proboha někdo měl chtít před Vánoci dělat zadarmo, že? c (směje se) O to více jsem překvapena, jak se sami objevovali. Nejprve kamarádka Hanka, která převzala agendu na přidávání lidí do Katalogu produktů, dnes už má dvě další dobrovolnice k sobě. Poté se objevila grafička Andrea, našel se šikovný Pavel s Jáchymem, kteří obsluhují web z technické stránky. Ozvala se Míša, že pomůže s Pinterestem. Nejlepší na tom je, že se ozvali v začátcích, kdy opravdu v projektu nebyly peníze. Nikdo z nich za to nic neočekával.

Čekaly jste takový zájem? Kam to podle vás do Vánoc dotáhnete?

Hanka: Nečekaly. (směje se) Představu jsme měly, že na konci nás bude tak 2 až 4000 lidí. Odstartovaly jsme někdy kolem toho 20. října, za 4 dny nás bylo cca 10 000 lidí, po týdnu tuším 20 000. Teď už to roste pomaleji. Po 3 týdnech je nás “jen” 35 000 na Facebooku, 2 300 na Instagramu a cca 350 registrovaných mezi tvůrci na webu. Kolik je produktů v PDF letácích nemáme tušení. Ale určitě hodně. (směje se) Jak čísla porostou, to si netroufáme odhadnout. Popravdě, není to podle nás důležité. Lajky, srdíčka a velká komunita živnostníky neuživí. Oni potřebují prodávat, aby měli na jídlo (a dárky) pro své rodiny.

Jak se o vás zapojení podnikatelé, výrobci apod. dozvěděli nejčastěji?

Hanka: Původně jsme plánovali, že budeme FB komunitu sdílet do různých skupin na Facebooku a tím získáme aspoň nějaké členy. Hanka stihla dát snad jen jeden inzerát a já asi tři. Pak se to samo strhlo. Lidé iniciativu sdíleli. Ozval se časopis Forbes, poté Česká spořitelna, což projekt jistě povzbudilo dále. Teď už o nás vědí i větší média. Reklamu jsme vůbec nestihli zapojit. Ostatně to na Facebookové skupině ani nelze dělat.

Jaké jsou ohlasy právě od těch, kterým má projekt pomáhát?

Hanka: Tím, že mám na starost registrace do Katalogu tvůrců a směřují na mě nejrůznější dotazy, tak mám nějakou zpětnou vazbu. Samozřejmě ji zjišťujeme i anketami na Facebooku a Instagramu. Řada lidí mi psala, že mají větší návštěvnost mířící z webu Darujeme české Vánoce. Prý jim jejich klienti i píšou do objednávky, že je objevili přes nás. Hodně se daří i těm, kteří si u nás nechají napsat VIP článek. My ho pak promujeme v té naší velké skupině a je jednoduše lépe vidět. Těší nás, že skupina a web naplňují i svůj účel. Bylo by smutné, kdyby přibývala jen čísla členů a de facto všichni chtěli jen prodat. To by se tok peněz nerozhýbal. Ale my se ten “pohyb financí” snažíme rozhýbat pomocí soutěže nebo chystaného online adventního kalendáře českých tvůrců.

Koho u vás v katalogu lidé najdou? Jsou například nějaká řemesla, která vyčnívají?

Hanka: Uff, tak to se přiznáme, že sledovat analýzy a statistiky už jde zcela mimo nás. Ale jde to dohledat přímo v Katalogu tvůrců, kde jsou čísla u jednotlivých kategorií, které pomáhají zákazníkům v hledání. Když se teď podíváme, tak nejvíce tvůrců je v kategoriích Šperky, Bytové dekorace a Jídlo s pitím. Naopak nejméně jich máme zatím v Kovaných výrobcích a Nábytku.

Jana: I v kategorii Hraček je jen cca desítka lidí, což je dáno tím, že celkem dost hlídáme, aby tvůrci měli příslušné atestace a normy na své výrobky. Přece jen jsou určené pro děti.

Jaká je budoucnost projektu? Vánoce jsou za měsíc, co pak? 

Hanka: Zatím nebylo příliš času toto řešit. Samozřejmě nějaké nápady jsou. Ten největší si zatím necháváme pro sebe, dokud nebude technicky vyřešen. Co určitě zůstane, tak web, možnost psát na blog i skupina na Facebooku. Zjistily jsme totiž, že čeští tvůrci vyrábí nádherné věci, ale mají velký problém s online propagací. Proto je chceme minimálně začátkem příštího roku (kdy je okurková sezóna a Hanka navíc rodí) alespoň edukovat – to je v našich silách.

Jak hodnotíte spolupráci se Zaslat.cz?

Jana: Jsme mile překvapené, že se nám ozvala takto velká firma. Navíc sleva 30 % rozhodně není malá. Českým tvůrcům, ale rovněž i domácnostem, hodně pomůže. Alespoň my v to pevně věříme. 

Hanka: Za sebe hodnotím kladně rychlost a komunikaci se Zaslat.cz. Podmínky jasně řečené na začátku a dodány veškeré podklady. V mém vytížení mi přesně toto pomůže, já to pak jen nachystám pro tvůrce a sdělím jako úžasnou novinku.