Z JINÉHO BALÍČKU: Hledali vypínač do domu, ale žádný se jim nelíbil. Řešení? Vyrobit si vlastní. “Chceme vrátit lesk a slávu českému designu a řemeslu,” říkají Katarína Rothová a Patrik Pokorný z KATY PATY.

Dívka KATY Katarína Rothová a chlapec PATY Patrik Pokorný kdysi hledali porcelánové vypínače do svého domu. Když je nesehnali, vyrobili si je sami. Z potřeby se nakonec stalo řemeslo a společně založili společnost KATY PATY, která je dnes největším výrobcem porcelánových vypínačů na světě. „Stát se lídry na celosvětovém trhu v tomto oboru je náš cíl,“ říkají partneři v podnikání i životě.


Dívka KATY a chlapec PATY kdysi hledali vypínače do svého domu. Když je nesehnali, vyrobili si je sami. Jaká byla ta vaše ideální představa vypínačů, která sotjí na začátku příběhu vaší značky?

Chtěli jsme jak přírodní materiály, tak i přírodní barvy (např. čedič, pomněnku, šípek). A také pěkný designový prvek do domu. Něco, co nás bude bavit a líbit se už na první pohled. 

Jak se z vlastní potřeby stalo úspěšné podnikání?

Líbilo se to přátelům a návštěvám. A tak jsme dali výpovědi v práci a šli do toho (smějí se). Dnes se na chodu firmy, počítáme-li i externí marketingový tým, podílí asi 20 lidí.

Jak moc náročné je podnikání v páru? Šli byste do toho znovu?

Udělali jsme spoustu opatření. Sedíme každý v jiné budově a dokonce v jiném městě. Platí pravidlo, že v posteli se o práci nebavíme. Kdo má v ruce o víkendu mobil, platí zmrzlinu všem. I dětem (smějí se).

Jak dlouho trvalo, než jste dosáhli ideálního a funkčního designu?

Uff. U PURY (jeden z modelů, pozn. red.) to trvalo šílené 3 roky. Bylo skoro nemožné najít výrobce správné formy. Za to výsledek je nádherný. Je to skutečný klenot a hlavně baví lidi si s tím „klapat“

Porcelánové vypínače jsou dnes opět trendem. V čem jsou ty vaše unikátní?

Především v barvách. Toho docílíme patentovanou technologií barvení. Jde o vysokoteplotní vtavnou metodu. Zapalujeme barvy do glazury při teplotě 1.400 °C. A výsledek je zase unikátní. Na světě není firmy, která by takového něco vyráběla. Jsou nezničitelné, prostě napořád.

Měli jste už dřív zkušenosti s produktovým designem a výrobou? Vyrábíte vypínače sami?

Je to první zkušenost. Porcelánové vypínače KATY PATY vyrábíme sami, ale samozřejmě máme spoustu subdodavatelů. Například na strojky. Tam spolupracujeme s firmou, která má zkušenosti a 50ti letou tradici. 

Kde hledáte inspiraci pro nové modely? Jdete i zpět do historie?

Redesignované retro je například kruhový porcelánový vypínač KATY PATY. Ale náš trend je hlavně nový design ve “starém” přírodním materiálu – porcelánu. Na tento kvalitní materiál se bohužel jaksi pozapomnělo. Už kdysi dávno jej vytlačil z trhu plast. Oprašujeme dávnou slávu porcelánu.

Proč by si měl zákazník domů pořídit porcelánový vypínač a ne ten plastový?

Je radost s ním klapat. Je nezničitelný. Takzvaně nešisuje, je tedy barevně stálý. Perfektně se udržuje. Ale především – je krásný.

Jaký produkt je vaším absolutním bestsellerem? 

Bílá kulatá klasika. Ale myslíme si, že je to tím, že jde o neutrální barvu. Dobře se kombinuje. Ovšem na paty mu šlape, velmi zajímavá novinka – porcelánový vypínač NIGRA MAT s černými šroubky. Jde o černý tabulový mat. Unikátní je v tom, že je glazovaný a přesto matný. Nyní připravujeme bílou matnou variantu.

Vyrábíte produkty i na míru? Máte i nějaké kuriózní požadavky?

Chceme prodávat za rozumné ceny, proto se  KATY PATY soustředí na sériovou výrobu. Ovšem jednou si jeden klient s Dubaje přál černý vypínač s pozlacenou klapkou.

Jak je to s certifikací produktů? Museli jste si projít i nějakým byrokratickým kolečkem?

Veškeré zboží musí být samozřejmě certifikováno. Bez toho by to ani nešlo. Už jen cena některým světových norem je astronomická. Nyní je například naše zboží testováno pro prodej v Izraeli. Jinde je to s atesty velmi nepřehledné. Například v některých státech Afriky.

Jaká byla vaše doposud největší zakázka?

Jednoznačně Dubaj. Jen balení trvalo 3 dny a 2 noci. Navíc to chtěli fofrem a ještě k tomu letecky.

Jak jste se dostali se svými vypínači na zahraniční trh? Třeba do zmíněné Dubaje?

Vystavovali jsme v Dubaji. A internet je všude.

Jak se liší zákazníci v různých zemích?

Němci jsou nároční, Češi spěchají, Rumuni vybírají velmi barevné kombinace… Každá země má něco svého. Hlavní je nebát se. Jít na zahraniční trhy i bez jazykových znalostí. Cesta se vždy najde.

Dnes už nevyrábíte jen vypínače, ale rozrostli jste se o další zboží. Co všechno si u vás může zákazník pořídit? Reagujete i na poptávku?

Jde o další světoví unikát. Jsme jediní výrobci na trhu, kteří vyrábí vypínače a zároveň svítidla ve stejných barvách a sladěném designu. Začínáme pracovat s českým foukaným křišťálem. Máme nádherné kolekce unikátních svítidel… Ale to předbíháme. Právě probíhá focení a trh je ještě neviděl. Ale například jedno už visí ve foyer jednoho švédského hotýlku. Kdy nás k předčasnému dodání přemluvil jejich architekt…

Kdo je vlastně váš typický zákazník? Prodáváte vypínače i do zahraničí?

Lidé kteří mají rádi krásné věci. Věci trvalé hodnoty. Británie, Dánsko a Německo jsou naši tahouni. Ale na špici pelotonu jsou především Češi. A také naši bratři Slováci. Velmi dobré kontakty máme také ve Švýcarsku, Maďarsku a Izraeli. Nejčastěji si nás najdou přes internet nebo přímo na popud architektů.

Co je ve vašem podnikání největší výzvou?

Stát se lídry na celosvětovém trhu v tomto oboru. Vrátit lesk a slávu českému designu a řemeslu.

Zaznamenali jste nějaké změny za současné situace? 

Jde o výkyvy. Když byl například v Británii lockdown, spadly tam tržby na polovinu.

Co je teď pro vás největší výzvou a co plánujete do budoucna?

Nyní má KATY PATY 4 kolekce porcelánových vypínačů. Už tento fakt z nás dělá největšího výrobce na světě. Připravujeme speciální edice porcelánových svítidel s folky motivy. Představte si nový design se starými folklorními motivy. Dokonce připravujeme něco jako NEO folk. Jde o folk 21. století.

Jste zákazníky Zaslat.cz a za to vám moc děkujeme. Můžete nám popsat, jak naše spolupráce probíhá a co vám vyhovuje?

Jste levní, rychlí, pružní.