Reklamace? Děkuji, nechci…

I přesto, že děláme vše, co je v našich silách pro to, aby se vaše zásilky dostaly k příjemci ve stejném stavu, ve kterém jste je předávali kurýrovi, výjimečně se však může stát, že se nějaký balík trošku potluče. Pokud se však budete řídit stanoveným postupem, reklamace pro vás sice nebude radost, ale určitě ne taková starost, jak se ze začátku může zdát.

Jestliže vám přijde poškozený balík, v první řadě je potřeba s kurýrem sepsat škodový zápis a balík důkladně nafotit. Jestliže jste na našem webu Zaslat.cz registrovaní, pak zadejte reklamaci přes váš osobní účet. Jestliže registrovaní nejste, pak můžete reklamaci zadat na této stránce:

 

ZADAT REKLAMACI

 

O vaší reklamaci je kontaktováno naše reklamační oddělení a v brzké době dostanete k reklamaci bližší informace.

Jaké dokumenty budete k reklamaci potřebovat?

O tom, co bude k reklamaci vyžadováno, vás bude kontaktovat pracovnice našeho reklamačního oddělení. Jestliže vás to však zajímá již nyní, čtěte dál.

Vzhledem k tomu, že nejvíce z vás posílá své balíčky prostřednictvím přepravce GLS, podíváme se, jak konkrétně probíhají reklamace právě u GLS. U ostatních společností je to již snazší.

Nejprve si tedy shrňme, co všechno bude potřeba doložit, a to pěkně krok po kroku. Nebojte se ale, není to nic složitého:

  1. Škodový zápis – Pokud přišel balíček zjevně poškozený, upozorněte na to kurýra a vyžádejte si od něj tzv. „Škodový zápis“, pokud vám ho nenabídne on sám. Tento škodový zápis je důkazem o tom, že jste již zboží přebírali poškozené. I v případě, že je krabice viditelně nepoškozená, vždy máte nárok před zraky kurýra balík otevřít a zkontrolovat jeho obsah. Se škodovým zápisem probíhají reklamace mnohem snáze. Pokud totiž škodový zápis sepsaný nemáte, pak je nutné reklamaci podat nejpozději do 3 pracovních dnů od doručení balíčku příjemci.
  2. Fotografie – Co byste měli udělat ihned, jak zjistíte škodu? Vezměte telefon či fotoaparát a zboží důkladně nafoťte, aby bylo jasně vidět jeho poškození. Také nesmíte zapomenout na nafocení samotného balíku včetně štítku přepravce a výplňového materiálu. Pokud byl balík navíc označen nálepkami „Křehké“, pak je vyfoťte také.
  3. Formulář „Nárok na náhradu škody“ – Dále bude potřeba vyplnit jednoduchý formulář GLS „Nárok na náhradu škody“, který vám po zadání reklamace zašleme.
  4. Pořizovací faktura (popř. čestné prohlášení) – Pro uznání výše škody je potřeba doložit cenu, za kterou jste zboží pořizovali, tedy pořizovací fakturu. Pokud se jedná o zboží starší, použité či vyrobené a žádnou fakturu již nevlastníte, pak postačí alespoň čestné prohlášení o nákladech na pořízení reklamovaných věcí.
  5. Prodejní faktura / dodací list – Tato faktura dokazuje, že ono konkrétní zboží v určité hodnotě bylo přepravováno mezi odesílatelem a příjemcem. Jestliže prodejní fakturu či dodací list nevlastníte, nevadí. Pošleme vám vzor, který snadno vyplníte.
  6. Škodní faktura – My, Zaslat.cz, jsme objednatel přepravy, proto reklamaci musíme vždy s přepravcem řešit my. Pro potřeby účetnictví je tedy potřeba, abyste vystavili také tzv. škodní fakturu na naší společnost: Zaslat s.r.o., Sukova 49/4602 00 Brno, IČ: 03672808, DIČ: CZ03672808. Pokud zboží posíláte jako fyzická osoba a tudíž žádné faktury nevystavujete, přesto je potřeba, abyste alespoň provizorní fakturu vystavili. Je to jen formalita, ač nezbytná.

U přepravce DPD je situace obdobná. K reklamaci budete potřebovat fotografie, pořizovací a prodejní fakturu. Jestliže vznikla škoda vyšší než 2 500 Kč, pak je navíc potřeba dodat posudek servisu o vzniklé škodě, případně o neopravitelnosti daného zboží. 

Co se týče společností Toptrans, zde je postup také podobný, nemusíte ale vyplňovat žádný speciální formulář ani škodový zápis. Stačí pouze fotografie, pořizovací faktura a škodní faktura. V případě uznání vzniklé škody si přepravce pro účely pojistné události může vyzvednout poškozené zboží (v případě, že byla uhrazena jeho plná hodnota). Z toho důvodu byste si po celou dobu reklamačního řízení měli poškozené zboží ponechat, v žádném případě jej nevyhazujte.

Jaká je u reklamací lhůta pro vyřízení?

Reklamace musí být vyřízena do 30ti dnů od dodání všech potřebných dokumentů. Vzhledem k tomu, že samotnou reklamaci nevyřizujeme my, nýbrž samotný přepravce, v případě přepravcova prodlení s vyřízením reklamace máme bohužel svázané ruce. V těchto případech reklamaci posoudíme a uzavřeme ve většině případů sami a poté si ji interně dořešíme s přepravcem. Přesto vás v tomto ale poprosíme o trpělivost.

Proč bývají nejčastěji reklamace zamítnuty?

Na závěr bych ještě ráda zmínila, z jakého nejčastějšího důvodu bývají reklamace zamítnuty. Tímto důvodem je nevhodné balení zásilky pro potřeby systémové balíkové přepravy, kterými jsou přepravci GLS a DPD. Pokud máte zboží zabaleno např. pouze fólií, nebo nebylo dostatečně zabaleno do výplňového materiálu, pak nebudete mít nárok na uznání škody, jelikož jste nesplnili podmínky přepravce. Zásilky musí být vždy baleny v kartonových krabicích. Pokud v nich nejsou, bohužel pro vás nemůžeme více udělat. Kvalitní zabalení je v tomto případě alfou a omegou úspěšné reklamace.

Tak, a to je vše. Zdá se vám, že je toho moc? Věřte mi, že to není tak strašné. Během pár minut máte všechny potřebné podklady pro reklamaci pohromadě a pak je stačí pouze nahrát. Jakmile jsou všechny podklady předány přepravci, začne běžet lhůta 30 dnů pro ukončení reklamačního řízení.

Pokud si s čímkoliv nebudete jisti, nebojte se obrátit na naši zákaznickou podporu, rádi vám s čímkoliv pomůžeme, poradíme a uděláme vše proto, aby reklamační řízení proběhlo hladce a došlo ke náležité kompenzaci.

 

ZADAT REKLAMACI