Pandemický rok v balíkové dopravě: Lámeme rekordy a jedeme dál!

Od začátku pandemie covid-19 uplynul jeden rok. Ten zásadně ovlivnil téměř vše, co jsme do té doby vnímali jako normální. Výrazná změna je patrná také v balíkové dopravě. Na Zaslat.cz vzrostl počet odeslaných zásilek 1,6krát a počet lidí, kteří začali zásilky nově posílat o 120 %. Zájem o balíkovou dopravu nejen vzrostl, ale změnil se také obsah a cíl zásilek. Jednoduše se balíky staly pro více lidí způsobem, jak zůstat v kontaktu i ve chvílích, kdy pandemie staví pomyslné hranice.

Podle našeho ředitele Miroslava Michalka vzrostl zájem o zásilky do zahraničí: „Naši zákazníci nejvíce posílali balíky na Slovensko, Německo, do Británie a Francie. Největší procentuální nárůst v počtu poslaných balíků oproti předešlému období, jsme pak zaznamenali u Nizozemska a Británie, kde se poptávka zvedla o téměř jednou tolik (92 %). Po celý rok se snažíme aktivně komunikovat s dopravci a co nejrychleji předávat našim zákazníkům jakékoliv možné překážky v dopravě.“ Těch se naštěstí mnoho neobjevilo. Překážkou pro doručení bylo v loňském roce například uzavření některých regionů ve Španělsku a Itálii, anebo uzavření francouzsko-britských hranic na konci roku. 

Největší nárůst v počtu zásilek po České republice zaznamenalo Zaslat.cz v oblasti firem, u kterých se poptávka zvedla o 160 %. „Ve firmách v loňském roce došlo k velkému nárůstu zejména kvůli zavřeným prodejnám a nutnosti přeorientovat se na prodej přes internet. Mezi naše klienty patří například i pivovary, které prostřednictvím nás posílaly svým zákazníkům v Česku tolik žádaný nápoj,” doplňuje Michalko. Zaslat.cz také na konci roku 2020 podpořilo projekt Darujeme české Vánoce , kdy v předvánoční době drobní výrobci a podnikatelé zapojení do tohoto projektu posílali své výrobky se Zaslat se slevou.

Běžní zákazníci pak poslali o 155 % více balíčků než v předešlém období. U zásilek do zahraničí byl počet zásilek u běžných zákazníků vyšší o 230 %, u firem pak o 120 %. „Díky zákaznické péči, na které si zakládáme, známe konkrétní příběhy. U mnohých zákazníků se balíky staly jediným způsobem, jak alespoň pomyslně překonat neprůchozí hranice a koronavirová omezení,” komentuje Michalko. Ve spojitosti s pandemií pomáhalo Zaslat.cz například na jaře 2020 zdarma zasílat roušky po Česku, ale zapojilo se i do projektu, prostřednictvím kterého Češi zasílali doma ušité roušky krajanům do Španělska. Přečtěte si o tom na našem blogu.

Poptávku zvýšily „online Vánoce“ i brexit 

V pandemickém roce vzrostl také zájem o celní a expresní služby. Největší boom byl spojený s podzimním extrémním zájmem o balíkovou přepravu, kdy „předvánoční“ sezona začala už v říjnu: „Zatímco v jiných letech by lidé za rodinami cestovali sami, letos se s dopravou vánočních dárků spoléhali na balíkovou přepravu,“ komentuje Michalko. Předvánoční sezona v loňském roce vlivem celosvětové pandemie začala v balíkové přepravě už na sklonku října. Od té chvíle naše zákaznická péče odbavovala stovky hovorů, emailů i chatových dotazů denně.

Vysoké počty zásilek do celních oblastí neklesly ani po Novém roce. Do statistik se totiž významně promítl odchod Spojeného království z EU. Ten sice počet balíků navýšil, ale zároveň cestu zásilek zkomplikoval: „Značnou komplikací na cestě balíčků je celní proces a omezení toho, co je nyní možné do země posílat,” říká Michalko. Někteří dopravci proto doručování balíků do Velké Británie ukončili. Zaslat.cz se podařilo zprostředkovat nové možnosti přepravy. Zákazníkům pomáhají také intuitivní objednávkové systémy, které jim celní proces ulehčí. 

Nejvíce zásilek importovaných do ČR ze zahraničí přišlo dle statistik Zaslat.cz ze Slovenska, Británie a Rakouska. Počet zásilek zaslaných ze Slovenska do Česka narostl dokonce až o 160 %, z Británie přišlo o 50 % více zásilek, z Rakouska o 111 %. 

Kromě toho jsme na Zaslat.cz překonali hranici 1 000 000 přepravených zásilek. Tím, ale zdaleka nekončíme. Nejbližším cílem je druhý milion a věříme, že s Vaší podporou k tomuto cíli doběhneme již brzy.

Děkujeme za důvěru!