6 jednoduchých kroků, jak si zlepšit prodej na bazarech

V dnešní době prodává zboží na internetu kde kdo – ať už se jedná o jednorázový prodej nepotřebných kusů z domácnosti nebo o pravidelný prodej různých výrobků jako forma přivýdělku. Stále více se setkáváme s konzumním způsobem života, kdy leckdo po dvou letech mění mobil, po pěti letech auto, o oblečení ani nemluvím a o manželce… no, to je zase na jiný článek. Pokud chce někdo alespoň trochu ušetřit a zároveň pomoci jiným, prodej starších věcí přes internetové bazary se jeví jako ideální varianta. Jak ale postupovat, aby vaše zboží bylo doslova na dračku a vy i zákazník jste byli nadmíru spokojení? Přečtěte si, jak na to.

1. Jak napsat poutavý popisek

Popisek by měl uvádět:

  • Dostatečné informace o zboží (přesný a originální název, toho, co prodáváte)
  • Velikost/rozměry zboží (S, M, L, XL u oblečení, uhlopříčka u televize, délka lyží atp.)
  • V jakém stavu se zboží nachází (nové, použité, jednou nošené, poškrábané, dva roky koupené)
  • Výhodnou nabídku (jestliže např. prodáváte kabát, jehož původní cena byla 4.999 Kč a vy ho prodáváte jen za 1.999 Kč, nebojte se cenový rozdíl zmínit již v popisku)
  • Záruku (pokud je zboží ještě v záruce, uveďte, jak dlouho v ní ještě bude)
  • Příslušenství (pokud ke zboží dodáváte větší množství příslušenství, v popisku zmiňte jen to nejatraktivnější, zbytek rozepíšete v samotném inzerátu)

Nebojte se do inzerátu vložit superlativy jako „BEZKONKURENČNÍ NABÍDKA“, „TOP STAV“, „50 % SLEVA“ atp. Aby zákazníka k vašemu inzerátu táhl zrak, používejte velká písmena (pouze na určitá poutavá slova), pomlčky či smajlíky.

2. Jak nafotit zboží, aby bylo co nejatraktivnější

Mnoho zákazníků se na bazarech rozhoduje z 90 % podle fotek – dejte si s nimi záležet. Dbejte na to, aby byly fotografie zachyceny kvalitním fotoaparátem (dnes jsou jimi vybaveny i smartphony). Přemýšlejte také na místě, kde zboží nafotíte. Ideální je vždy zvolit prostředí přirozené pro daný typ zboží. Když budete například prodávat ojeté cyklistické kolo, na fotografii bude vypadat lépe, když s ním zajedete kousek k poli a vyfotíte jej v prostředí, ve kterém jej bude zákazník využívat, než když byste kolo vyfotili doma v garáži. Venkovní prostředí je vhodné i pro dostatečné množství světla, které na fotku také potřebujete. Pokud to jen trochu lze, zboží foťte venku.

Pokud ale prodáváte např. mobilní telefon, ten je samozřejmě vhodnější vyfotit doma, ideálně na bílé ploše (stůl, deska, kuchyňská linka,…). Přiložte k němu veškeré příslušenství i krabičku. Vše hezky naskládejte na stůl a kolmo z výšky vyfoťte. Pokud se vám zdá, že je obrázek příliš tmavý či nekvalitní, můžete plochu ze dvou stran nasvítit stolními lampami.

Jestliže si tykáte s grafickými editory, můžete i do samotné fotografie vepsat atraktivní upozornění – např. NOVÉ, NENOŠENÉ, TOP STAV atp.

Nezatajujte chyby! Pokud je zboží jakkoliv poškozené, důkladně toto místo nafoťte. Vždy je lepší na všechny nedokonalosti upozornit předem než se posléze dohadovat se zákazníkem, který vám zboží reklamuje.

3. Jak si vybrat aplikaci, přes kterou budete zboží prodávat

S rostoucím počtem lidí prodávajících na internetových bazarech přímo úměrně roste i počet poskytovatelů online bazarů. Jak si mezi nimi vybrat toho pravého právě pro vás?

Zde záleží hlavně na osobních preferencích. Pro toho, kdo je neustále mobilní, má v jednom kuse svůj smartphone v ruce a vše řeší nejradši ihned, je vhodné využívat aplikaci letgo. Na vysvětlení, jak tato aplikace funguje, bohatě postačí jejich vlastní motto „Vyfoť, sdílej, domluv a prodej“. Co možná nevíte, letgo má kromě mobilní aplikace i aplikaci webovou, která funguje jako jakýkoliv jiný online bazar a můžete na něm zboží prodávat i z počítače.

Jeden z nejstarších a nejoblíbenějších online internetových bazarů je Bazoš. Jeho uživatelské prostředí sice není příliš moderní, na druhou stranu kupující i prodávající jsou na něj za ta léta už natolik zvyklý, že jej berou jako ověřenou klasiku, kde najde prakticky kdokoliv cokoliv. Bazoš disponuje opravdu širokou škálou různého zboží od lidí z celé České republiky.

Podobně jako Bazoš, pouze s modernějším prostředím, fungují taktéž Bazar.cz nebo Sbazar.cz. Kdo ví, možná se i Bazoš brzy dočká nového kabátu.

Velice oblíbeným prodejním portálem (nejen) pro maminky je web eMimino.cz. Ten funguje taktéž jako diskuzní fórum, proto si můžete s jakýmkoliv dotazem nechat rovnou i poradit. Zboží, které se zde prodává, má ve většině případů co do činění s dětmi a maminkami.  Mezi velkým množstvím nabídek ale určitě naleznete třeba i šatní skříň či pánské sako.

O vzrůstajícím trendu prodejů na bazarech ví také tvůrci sociální sítě Facebook. Oficiální místo pro prodej zboží mezi uživateli na Facebooku se nazývá tzv. Marketplace, které vám automaticky zobrazuje nabídky ve vašem okolí. Marketplace naleznete na hlavní stránce Facebooku ve sloupci po levé straně. Stále jsou ale více populární skupiny, které si založili sami uživatelé Facebooku a přímo je určili k prodeji zboží, a to ideálně i v místě vašeho bydliště. Pro ty, kdo upřednostňují domluvu mezi kupujícím a prodávajícím, je Facebook ideální variantou.

4. Jak poslat zboží k zákazníkovi

Pokud postupujete podle tohoto návodu, určitě se po vašem zboží jen zapráší a brzy si najde nového majitele. Jak mu ale zboží bezpečně doručit tak, abyste na poštovném neprodělali to, co vyděláte na samotném prodeji?

Pokud vás jako první napadne poslat balík přes Českou poštu, pak ještě určitě nepatříte mezi ty, kteří už objevili snadnější, pohodlnější a úspornější způsob, jak posílat zásilky – a to přes Zaslat.cz.

Zaslat.cz je jedno místo pro jakýkoliv typ balíku – malý, velký, těžký, lehký, běžného či atypického tvaru. Objednání je navíc pohodlné a rychlé, s balíkem se nemusíte nikam vláčet a svěřujete jej do těch nejlepších logistických rukou, jaké vůbec na českém trhu jsou. Poslat balík tak zvládnete během pár minut, z pohodlí domova a ušetříte až 80 % nákladů.

 

Poslat balík

 

Upozorňujeme ale! Posílání balíků pohodlně je silně návykové! 😊

5. Jak zboží vhodně zabalit

Ať už zásilku pošlete přes kohokoliv, vždy je důležité ji co nejlépe zabalit. Určitě byste nechtěli, aby si o vás zákazník myslel, že jste mu poslali již rozbité zboží. Přepravci sice se zásilkami jednají opatrně, v drtivé většině případů jsou ale všechny tříděny mechanicky různými stroji a dopravníky – ty bohužel až tak jemní být nedokáží.

Pokud neposíláte zásilku atypického tvaru, pak ji vždy vložte do kartonové krabice. Zboží obalte dostatečnou vrstvou ochranného materiálu (nejvhodnější je bublinková fólie). Jestliže posíláte v balíku více kusů, obalte každý zvlášť. Jednotlivé kusy můžete taktéž od sebe oddělit vzduchovými polštářky, novinami atp. U obzvláště křehkého zboží doporučujeme použít dvě krabice – jednu větší a jednu menší. Zboží obalené bublinkovou fólií vložíte do menší krabice, tu poté vložíte do větší krabice a prostor mezi nimi opět vyplníte vhodným výplňovým materiálem.

Nakonec je třeba všechny spoje slepit lepící páskou a odstranit veškeré staré štítky na krabici. V ideálním případě celý balík taktéž obmotejte strečovou fólií.

Jestliže posíláte balík atypického tvaru (to může být např. cyklistické kolo, pneumatiky, kočárek atp.), který nelze vložit do kartonové krabice, pak můžete kontaktovat zákaznickou linku Zaslat.cz, kde jsou připraveni vám sbalením jakékoliv zásilky poradit.

Takto připravený balík si můžete jen položit ke dveřím a vyčkat, až si pro něj kurýr přijede.

6. Pozor na reklamace!

Spoustu prodejců na bazarech naráží na jeden problém – poškození při přepravě (v 98 % vlivem nevhodného balení – pokud tedy postupujete podle bodu 5., tento bod klidně můžete přeskočit). Většina tohoto zboží je totiž starší, použitá a lidé k němu již nemají faktury a účtenky. Z toho důvodu se zboží těžko reklamuje u přepravních společnosti, kteří vyžadují obsáhlou dokumentaci (doložení ceny při pořízení zboží, ceny pro prodeji zboží, fotodokumentace, čestné prohlášení,…). Proto se opravdu snažte reklamačnímu řízení co nejvíce vyhnout, a to výběrem vhodného přepravce a kvalitního zabalení.